The usage of child´s portfolio in kindergarten
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63523878" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63523878 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Využití dětského portfolia v mateřské škole
Original language description
Portfolio využívané v prostředí školy je předmětem zájmu odborníků z oblasti předškolního, základního i dalšího stupně vzdělávání. V rámci stále větší orientace na konstruktivistické pojetí výuky a učení se dítěte, jsou navrhovány různé pedagogické strategie, které mohou učitelé ve výuce využívat. Tyto strategie dávají dítěti možnost samostatně plánovat, organizovat, realizovat a vyhodnocovat svoji aktivitu. Dětské portfolio se v tomto kontextu nabízí, jako vhodný nástroj pro rozvoj těchto pro-cesů. V širším slova smyslu se můžeme setkat se dvěma nejčastějšími pojetími portfolia, která se často prolínají a doplňují. Jedná se o konstruktivistické a pozitivistické pojetí portfolia (Václavík, 2014). Zatímco první z uvedených koncepcí se orientu-je na proces a aktivní zapojení dítěte v něm, u druhé je kladen důraz na výsledný produkt a tedy na výsledky procesu. Tyto dva pohledy odrážejí odlišné využívání portfolia v rovině cílů, obsahu a funkcí. Zatímco konstruktivistický přístup se věnuje portfoliu optikou dítěte, pozitivistické portfolio odráží externí zájmy jiné osoby (Václavík, 2014). V prostředí mateřské školy nazýváme v této studii pro naše účely portfolio dětským. Do jaké míry je skutečně majetkem dítěte je otázkou.
Czech name
Využití dětského portfolia v mateřské škole
Czech description
Portfolio využívané v prostředí školy je předmětem zájmu odborníků z oblasti předškolního, základního i dalšího stupně vzdělávání. V rámci stále větší orientace na konstruktivistické pojetí výuky a učení se dítěte, jsou navrhovány různé pedagogické strategie, které mohou učitelé ve výuce využívat. Tyto strategie dávají dítěti možnost samostatně plánovat, organizovat, realizovat a vyhodnocovat svoji aktivitu. Dětské portfolio se v tomto kontextu nabízí, jako vhodný nástroj pro rozvoj těchto pro-cesů. V širším slova smyslu se můžeme setkat se dvěma nejčastějšími pojetími portfolia, která se často prolínají a doplňují. Jedná se o konstruktivistické a pozitivistické pojetí portfolia (Václavík, 2014). Zatímco první z uvedených koncepcí se orientu-je na proces a aktivní zapojení dítěte v něm, u druhé je kladen důraz na výsledný produkt a tedy na výsledky procesu. Tyto dva pohledy odrážejí odlišné využívání portfolia v rovině cílů, obsahu a funkcí. Zatímco konstruktivistický přístup se věnuje portfoliu optikou dítěte, pozitivistické portfolio odráží externí zájmy jiné osoby (Václavík, 2014). V prostředí mateřské školy nazýváme v této studii pro naše účely portfolio dětským. Do jaké míry je skutečně majetkem dítěte je otázkou.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů