TYPIFIED DIDACTIC PROCEDURES OF A KINDERGARTEN TEACHER
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63524070" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63524070 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45873/Forum_mladych_vyzkumniku_VI_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y" target="_blank" >https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45873/Forum_mladych_vyzkumniku_VI_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/fmv.VII.7" target="_blank" >10.7441/fmv.VII.7</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
TYPIZAČNÍ DIDAKTICKÉ POSTUPY UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Original language description
Předkládaná práce se zaměřuje na zjišťování didaktických postupů u učitelů mateřských škol. Postupy participujících učitelek byly zkoumány na příkladu přírodovědného vzdělávání. V úvodu představujeme soudobé trendy ve vzdělávání v mateřské škole; přibližujeme možná paradigmatická východiska transferu vzdělávacího obsahu učitelem a pohledů na učení se dítěte, jež u učitelů determinují volby vlastních didaktických postupů. Cílem výzkumu bylo popsat volené strategie u participujících učitelek mateřských škol a pokusit se přiblížit, jak se v reálné didaktické situaci konstruují tyto intencionální učitelovy postupy. Sledované didaktické postupy participantek nás vedly k typizování jednotlivých způsobů didaktických postupů ve významu charakterizace jedinečnosti a korelativně nastiňovaly specifika osobního pedagogického stylu participující učitelky. Nečiníme si ambice na zobecňování výsledků, avšak na výzkum bude navazováno s cílem zjistit, zda dané typy postupů fungují coby modely postupů učitelů mateřských škol. Data získaná z participačního pozorování zjistila různící se didaktické strategie a odhalila osobní příklon učitelek ke kurikulu cílově zaměřenému, na dítě cílícímu, či kurikulu pojímajícímu roli učitele jako facilitátora. Navazující analýzou a zpracováním rozhovorů byly identifikovány specifické kategorie postupů učitelek, jež reflektují jejich odlišné pojímání transferizace obsahu vzdělávání. Celkové vyhodnocení získaných údajů vedlo k sestavení didaktické typologie učitelek mateřských škol. Na výzkum bude dále navazováno a předkládaná typologie bude podrobena obsáhlejšímu ověřování.
Czech name
TYPIZAČNÍ DIDAKTICKÉ POSTUPY UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Czech description
Předkládaná práce se zaměřuje na zjišťování didaktických postupů u učitelů mateřských škol. Postupy participujících učitelek byly zkoumány na příkladu přírodovědného vzdělávání. V úvodu představujeme soudobé trendy ve vzdělávání v mateřské škole; přibližujeme možná paradigmatická východiska transferu vzdělávacího obsahu učitelem a pohledů na učení se dítěte, jež u učitelů determinují volby vlastních didaktických postupů. Cílem výzkumu bylo popsat volené strategie u participujících učitelek mateřských škol a pokusit se přiblížit, jak se v reálné didaktické situaci konstruují tyto intencionální učitelovy postupy. Sledované didaktické postupy participantek nás vedly k typizování jednotlivých způsobů didaktických postupů ve významu charakterizace jedinečnosti a korelativně nastiňovaly specifika osobního pedagogického stylu participující učitelky. Nečiníme si ambice na zobecňování výsledků, avšak na výzkum bude navazováno s cílem zjistit, zda dané typy postupů fungují coby modely postupů učitelů mateřských škol. Data získaná z participačního pozorování zjistila různící se didaktické strategie a odhalila osobní příklon učitelek ke kurikulu cílově zaměřenému, na dítě cílícímu, či kurikulu pojímajícímu roli učitele jako facilitátora. Navazující analýzou a zpracováním rozhovorů byly identifikovány specifické kategorie postupů učitelek, jež reflektují jejich odlišné pojímání transferizace obsahu vzdělávání. Celkové vyhodnocení získaných údajů vedlo k sestavení didaktické typologie učitelek mateřských škol. Na výzkum bude dále navazováno a předkládaná typologie bude podrobena obsáhlejšímu ověřování.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Fórum mladých výzkumníků VII.
ISBN
978-80-7454-872-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
19
Pages from-to
61-79
Publisher name
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Place of publication
Zlín
Event location
Zlín
Event date
Nov 28, 2019
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—