All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Inquiry-based Education for Preschool children of Alpha generation

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F20%3A63526672" target="_blank" >RIV/70883521:28150/20:63526672 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol. Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa

  • Original language description

    Publikace předkládá koncepci pojetí badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku s cílem reagovat tak na probíhající proměny ve společnosti, které by se měly odrazit ve vzdělávání dětí patřících do generace Alfa. Koncepce se opírá o analýzu strategických dokumentů vzdělávací politiky na národní i evropské úrovni. Konstatuje, že pro oblast předškolního vzdělávání nejsou dostatečně popsány rámce a podmínky, které by nabízely ucelenou koncepci pro rozvoj dítěte předškolního věku a práci učitele v mateřské škole. Specifika současných dětí, které vyrůstají v digitálně bohatém prostředí, jsou popsána v první kapitole a stávají se východiskem pro porozumění nutnosti změn v koncepci vzdělávání dětí předškolního věku. Děti generace Alfa potřebují rozvíjet takové dovednosti, které jsou v souladu s technologickými změnami ve společnosti a které je co nejlépe připraví na budoucí působení na profesních pozicích, jaké prozatím spíše tušíme, že mohou vznikat. Kapitola poukazuje také na potenciál rozvoje digitální gramotnosti a přináší pohled na její začlenění do vzdělávacích kurikulií na různých úrovních. Rámec badatelsky orientované vzdělávání se nutně opírá o schémata spojená s dětským poznáváním, jaká jsou vysvětlována ve druhé kapitole knihy. Autor objasňuje mechanismy, které jsou podstatné při orientaci učitele na badatelské vzdělávání. Významnou složkou dětského poznávání je v kontextu tématu knihy badatelské poznávání, kterému je věnována další kapitola. Autorka vysvětluje pojem vědecké bádání a poukazuje na rozvojové možnosti vlastního bádání dítěte, které získává nové zkušenosti, dovednosti a rozvíjí si i ty počáteční vědecké. Na základě existujících modelů badatelkou laděné koncepce vzdělávání představuje charakteristiku procesů a možností jejich aplikace při práci učitele v institucích jako je mateřská škola, ale také dětská skupina. Podstatná je přitom role učitele a její proměny s cílem podporovat zvídavost dítěte a vést ho k samostatnému a reflektovanému bádání. Čtvrtá kapitola se věnuje učiteli mateřské školy pohledem výzkumu. Ten byl zaměřen na přesvědčení učitelů mateřských škol vztahující se k badatelským aktivitám v mateřských školách. Přináší poznatky zaměřené na přesvědčení o přínosu aktivit a hodnocení vlastních kompetencích pro jejich aplikaci, které učitelé hodnotili relativně vysoko. Dalším komponentem jsou vnímané problémy jako nedostatek času a celková náročnost badatelských aktivit. Poslední kapitola dokresluje pohled na možnou koncepci badatelsky orientovaného předškolního vzdělávání. Odkazuje rovněž na propojení teoretické báze v publikaci s náměty pro bádání s dětmi v mateřské škole v podobě softwaru pro učitele.

  • Czech name

    Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol. Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa

  • Czech description

    Publikace předkládá koncepci pojetí badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku s cílem reagovat tak na probíhající proměny ve společnosti, které by se měly odrazit ve vzdělávání dětí patřících do generace Alfa. Koncepce se opírá o analýzu strategických dokumentů vzdělávací politiky na národní i evropské úrovni. Konstatuje, že pro oblast předškolního vzdělávání nejsou dostatečně popsány rámce a podmínky, které by nabízely ucelenou koncepci pro rozvoj dítěte předškolního věku a práci učitele v mateřské škole. Specifika současných dětí, které vyrůstají v digitálně bohatém prostředí, jsou popsána v první kapitole a stávají se východiskem pro porozumění nutnosti změn v koncepci vzdělávání dětí předškolního věku. Děti generace Alfa potřebují rozvíjet takové dovednosti, které jsou v souladu s technologickými změnami ve společnosti a které je co nejlépe připraví na budoucí působení na profesních pozicích, jaké prozatím spíše tušíme, že mohou vznikat. Kapitola poukazuje také na potenciál rozvoje digitální gramotnosti a přináší pohled na její začlenění do vzdělávacích kurikulií na různých úrovních. Rámec badatelsky orientované vzdělávání se nutně opírá o schémata spojená s dětským poznáváním, jaká jsou vysvětlována ve druhé kapitole knihy. Autor objasňuje mechanismy, které jsou podstatné při orientaci učitele na badatelské vzdělávání. Významnou složkou dětského poznávání je v kontextu tématu knihy badatelské poznávání, kterému je věnována další kapitola. Autorka vysvětluje pojem vědecké bádání a poukazuje na rozvojové možnosti vlastního bádání dítěte, které získává nové zkušenosti, dovednosti a rozvíjí si i ty počáteční vědecké. Na základě existujících modelů badatelkou laděné koncepce vzdělávání představuje charakteristiku procesů a možností jejich aplikace při práci učitele v institucích jako je mateřská škola, ale také dětská skupina. Podstatná je přitom role učitele a její proměny s cílem podporovat zvídavost dítěte a vést ho k samostatnému a reflektovanému bádání. Čtvrtá kapitola se věnuje učiteli mateřské školy pohledem výzkumu. Ten byl zaměřen na přesvědčení učitelů mateřských škol vztahující se k badatelským aktivitám v mateřských školách. Přináší poznatky zaměřené na přesvědčení o přínosu aktivit a hodnocení vlastních kompetencích pro jejich aplikaci, které učitelé hodnotili relativně vysoko. Dalším komponentem jsou vnímané problémy jako nedostatek času a celková náročnost badatelských aktivit. Poslední kapitola dokresluje pohled na možnou koncepci badatelsky orientovaného předškolního vzdělávání. Odkazuje rovněž na propojení teoretické báze v publikaci s náměty pro bádání s dětmi v mateřské škole v podobě softwaru pro učitele.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000331" target="_blank" >TL02000331: The Conception of Education for the Alpha Generation with Using Research-Based Principles of Learning at Nursery Schools</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7454-934-2

  • Number of pages

    137

  • Publisher name

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií

  • Place of publication

    Zlín

  • UT code for WoS book