Inquiry-based Education for Preschool children of Alpha generation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F20%3A63526672" target="_blank" >RIV/70883521:28150/20:63526672 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol. Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa
Original language description
Publikace předkládá koncepci pojetí badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku s cílem reagovat tak na probíhající proměny ve společnosti, které by se měly odrazit ve vzdělávání dětí patřících do generace Alfa. Koncepce se opírá o analýzu strategických dokumentů vzdělávací politiky na národní i evropské úrovni. Konstatuje, že pro oblast předškolního vzdělávání nejsou dostatečně popsány rámce a podmínky, které by nabízely ucelenou koncepci pro rozvoj dítěte předškolního věku a práci učitele v mateřské škole. Specifika současných dětí, které vyrůstají v digitálně bohatém prostředí, jsou popsána v první kapitole a stávají se východiskem pro porozumění nutnosti změn v koncepci vzdělávání dětí předškolního věku. Děti generace Alfa potřebují rozvíjet takové dovednosti, které jsou v souladu s technologickými změnami ve společnosti a které je co nejlépe připraví na budoucí působení na profesních pozicích, jaké prozatím spíše tušíme, že mohou vznikat. Kapitola poukazuje také na potenciál rozvoje digitální gramotnosti a přináší pohled na její začlenění do vzdělávacích kurikulií na různých úrovních. Rámec badatelsky orientované vzdělávání se nutně opírá o schémata spojená s dětským poznáváním, jaká jsou vysvětlována ve druhé kapitole knihy. Autor objasňuje mechanismy, které jsou podstatné při orientaci učitele na badatelské vzdělávání. Významnou složkou dětského poznávání je v kontextu tématu knihy badatelské poznávání, kterému je věnována další kapitola. Autorka vysvětluje pojem vědecké bádání a poukazuje na rozvojové možnosti vlastního bádání dítěte, které získává nové zkušenosti, dovednosti a rozvíjí si i ty počáteční vědecké. Na základě existujících modelů badatelkou laděné koncepce vzdělávání představuje charakteristiku procesů a možností jejich aplikace při práci učitele v institucích jako je mateřská škola, ale také dětská skupina. Podstatná je přitom role učitele a její proměny s cílem podporovat zvídavost dítěte a vést ho k samostatnému a reflektovanému bádání. Čtvrtá kapitola se věnuje učiteli mateřské školy pohledem výzkumu. Ten byl zaměřen na přesvědčení učitelů mateřských škol vztahující se k badatelským aktivitám v mateřských školách. Přináší poznatky zaměřené na přesvědčení o přínosu aktivit a hodnocení vlastních kompetencích pro jejich aplikaci, které učitelé hodnotili relativně vysoko. Dalším komponentem jsou vnímané problémy jako nedostatek času a celková náročnost badatelských aktivit. Poslední kapitola dokresluje pohled na možnou koncepci badatelsky orientovaného předškolního vzdělávání. Odkazuje rovněž na propojení teoretické báze v publikaci s náměty pro bádání s dětmi v mateřské škole v podobě softwaru pro učitele.
Czech name
Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol. Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa
Czech description
Publikace předkládá koncepci pojetí badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku s cílem reagovat tak na probíhající proměny ve společnosti, které by se měly odrazit ve vzdělávání dětí patřících do generace Alfa. Koncepce se opírá o analýzu strategických dokumentů vzdělávací politiky na národní i evropské úrovni. Konstatuje, že pro oblast předškolního vzdělávání nejsou dostatečně popsány rámce a podmínky, které by nabízely ucelenou koncepci pro rozvoj dítěte předškolního věku a práci učitele v mateřské škole. Specifika současných dětí, které vyrůstají v digitálně bohatém prostředí, jsou popsána v první kapitole a stávají se východiskem pro porozumění nutnosti změn v koncepci vzdělávání dětí předškolního věku. Děti generace Alfa potřebují rozvíjet takové dovednosti, které jsou v souladu s technologickými změnami ve společnosti a které je co nejlépe připraví na budoucí působení na profesních pozicích, jaké prozatím spíše tušíme, že mohou vznikat. Kapitola poukazuje také na potenciál rozvoje digitální gramotnosti a přináší pohled na její začlenění do vzdělávacích kurikulií na různých úrovních. Rámec badatelsky orientované vzdělávání se nutně opírá o schémata spojená s dětským poznáváním, jaká jsou vysvětlována ve druhé kapitole knihy. Autor objasňuje mechanismy, které jsou podstatné při orientaci učitele na badatelské vzdělávání. Významnou složkou dětského poznávání je v kontextu tématu knihy badatelské poznávání, kterému je věnována další kapitola. Autorka vysvětluje pojem vědecké bádání a poukazuje na rozvojové možnosti vlastního bádání dítěte, které získává nové zkušenosti, dovednosti a rozvíjí si i ty počáteční vědecké. Na základě existujících modelů badatelkou laděné koncepce vzdělávání představuje charakteristiku procesů a možností jejich aplikace při práci učitele v institucích jako je mateřská škola, ale také dětská skupina. Podstatná je přitom role učitele a její proměny s cílem podporovat zvídavost dítěte a vést ho k samostatnému a reflektovanému bádání. Čtvrtá kapitola se věnuje učiteli mateřské školy pohledem výzkumu. Ten byl zaměřen na přesvědčení učitelů mateřských škol vztahující se k badatelským aktivitám v mateřských školách. Přináší poznatky zaměřené na přesvědčení o přínosu aktivit a hodnocení vlastních kompetencích pro jejich aplikaci, které učitelé hodnotili relativně vysoko. Dalším komponentem jsou vnímané problémy jako nedostatek času a celková náročnost badatelských aktivit. Poslední kapitola dokresluje pohled na možnou koncepci badatelsky orientovaného předškolního vzdělávání. Odkazuje rovněž na propojení teoretické báze v publikaci s náměty pro bádání s dětmi v mateřské škole v podobě softwaru pro učitele.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000331" target="_blank" >TL02000331: The Conception of Education for the Alpha Generation with Using Research-Based Principles of Learning at Nursery Schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7454-934-2
Number of pages
137
Publisher name
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Place of publication
Zlín
UT code for WoS book
—