All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The issue of low-noise povemens in hygienic practice.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71009396%3A_____%2F23%3AN0000017" target="_blank" >RIV/71009396:_____/23:N0000017 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.fmed.uniba.sk/fileadmin/lf/sucasti/Teoreticke_ustavy/Ustav_hygieny/Webpic/Zborniky/ZPaZ_2023-1.pdf" target="_blank" >https://www.fmed.uniba.sk/fileadmin/lf/sucasti/Teoreticke_ustavy/Ustav_hygieny/Webpic/Zborniky/ZPaZ_2023-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Problematika nízkohlučných obrusných vrstev v hygienické praxi.

  • Original language description

    Ochrana zdraví před hlukem je jak v České, tak Slovenské republice svěřena do gesce Ministerstva zdravotnictví, resp. v ČR orgánům ochrany veřejného zdraví (Krajským hygienickým stanicím). V rámci snižování hluku v zastavěných územích je velmi často navrhována provozovateli jako protihlukové opatření aplikace nízkohlučného povrchu vozovky. Doprava na pozemních komunikacích patří dlouhodobě mezi hlavní problémy silniční infrastruktury. Hlučnost ze silniční dopravy je závislá především na intenzitě dopravního proudu, jeho složení a rychlosti. Hlučnost je ovlivňována rovněž stavem komunikace, zejména stavem její obrusné vrstvy. Automobily mají několik hlavních zdrojů hlučnosti. Převládajícím zdrojem je hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou. U současných osobních vozidel vybavených spalovacím motorem převládá hluk z kontaktu pneumatika-vozovka již od rychlosti cca 40 km/h, u vozidel s elektromotorem již od rychlostí cca 20 km/h. Vlastní povrch z hlediska hlučnosti lze považovat za aktivní opatření směřující ke snížení nadměrné hlukové imise a tím i zátěže prostředí. V této oblasti se v poslední době uplatňují obrusné směsi se sníženou hlučností, tzv. nízkohlučné povrchy (označované zkratkou „NH“). Pozornost je nutné věnovat otázce udržitelnosti protihlukových opatření, míře snížení hlučnosti a zejména změnám účinnosti protihlukových opatření v čase. V současné době jsou již k dispozici data z monitoringu změn hlučnosti běžně aplikovaných obrusných vrstev v průběhu jejich životnosti. Je proto vhodné, aby hygienická služba byla seznámena s výsledky tohoto dlouhodobého monitoringu a mohla je využívat ve své praxi.

  • Czech name

    Problematika nízkohlučných obrusných vrstev v hygienické praxi.

  • Czech description

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000258" target="_blank" >TL02000258: Urban planning using low-noise roads</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    ŽIVOTNÉ PODMIENKY A ZDRAVIE

  • ISBN

    978-80-223-5415-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    50-55

  • Publisher name

    Univerzita Komenského v Bratislavě

  • Place of publication

    Bratislava

  • Event location

    Ústav hygieny Lekárskej fakulty

  • Event date

    Jan 1, 2023

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article