Transport Technology and Management, Urban Night Transport Systems
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75081431%3A_____%2F18%3A00001329" target="_blank" >RIV/75081431:_____/18:00001329 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Technologie a řízení dopravy, městské noční dopravní systémy
Original language description
Cílem odborné knihy je seznámit čtenáře se základní technologií realizace nočních dopravních systémů. Čtenář se seznámí nejen s domácími systémy noční dopravy, ale též i vybranými zahraničními provozy. Úvodní část je věnována technologii městské i příměstské dopravy s důrazem na noční dopravu. Na praktických příkladech je vysvětlena základní provozní technologie veřejné dopravy v nočním provozu (22,30 až 03.30 h). V další části jsou vymezeny základní pojmy a dělení dopravy, způsoby vedení nočních linek, preference dopravy a vztah dopravy a města. Současný celosvětový hospodářský rozvoj je charakterizován především globalizací ekonomiky, což klade významné požadavky na dopravu. Doprava je jedním z klíčových faktorů podpory moderní ekonomiky. Zájem o dopravu neklesá, ale neustále se rozšiřuje. Není však vždy možné realizovat nové dopravní systémy. Účinné je optimalizovat a organizovat stávající dopravní systémy, tak aby splňovaly požadavky udržitelného rozvoje a vzrůstající poptávky po přepravě. Z tohoto důvodu je nutné v dostatečné míře věnovat pozornost řízení dopravních podniků a pochopení zákazníků. Nejde jen o zhospodárnění přepravního a dopravního procesu, ale i finančních procesů, které podnikání v dopravě přináší. V dopravních podnicích tedy půjde o stanovení rozsahu přepravy. Z těchto poznatků se odvodí potřebné prostředky k uspokojování předpokládaných přepravních služeb. Proto je nezbytné určitým způsobem organizovat přepravní proces, zajistit soulad kapacity podniku dopravy s měnícími se požadavky trhu a podle vývoje konkurence 8 odhadnout náklady a tržby podniku. Problematika noční dopravy je výhradně v rukou objednatelů, kterými jsou v prostředí městské dopravy ve většině případů zřizovatelé dopravních podniků, kterými jsou města sama. V případě neexistence městského dopravního podniku pak město uhradí prokazatelnou ztrátu dopravci, s kterým má uzavřenou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti. Dle nového zákona o veřejné dopravě je nutné si uvědomit, že definice dopravní obslužnosti již není „jen“ dopravou do škol, zaměstnání k lékaři poskytující základní péči, ale i za kulturními zájmy občana. A zde v této oblasti je nutné počítat se změnou dopravního chování cestujících. Změnou životního cyklu došlo i ke změně požadavků na preferenci dopravy. Vzrůstá zájem o poskytnutí dopravy i mimo „běžné“ časy zejména v noci. Velkou změnou dopravního chování prošly zejména města s vysokým množstvím obyvatel, ale s růstem ekonomiky lze pozorovat zájem o provoz v nočních hodinách i v menších městech. Velkým vorem realizace noční dopravy je Německo. S ohledem na tuto skutečnost jsou zařazeny příklady z fungování některých vybraných německých, švýcarských dopravních systémů.
Czech name
Technologie a řízení dopravy, městské noční dopravní systémy
Czech description
Cílem odborné knihy je seznámit čtenáře se základní technologií realizace nočních dopravních systémů. Čtenář se seznámí nejen s domácími systémy noční dopravy, ale též i vybranými zahraničními provozy. Úvodní část je věnována technologii městské i příměstské dopravy s důrazem na noční dopravu. Na praktických příkladech je vysvětlena základní provozní technologie veřejné dopravy v nočním provozu (22,30 až 03.30 h). V další části jsou vymezeny základní pojmy a dělení dopravy, způsoby vedení nočních linek, preference dopravy a vztah dopravy a města. Současný celosvětový hospodářský rozvoj je charakterizován především globalizací ekonomiky, což klade významné požadavky na dopravu. Doprava je jedním z klíčových faktorů podpory moderní ekonomiky. Zájem o dopravu neklesá, ale neustále se rozšiřuje. Není však vždy možné realizovat nové dopravní systémy. Účinné je optimalizovat a organizovat stávající dopravní systémy, tak aby splňovaly požadavky udržitelného rozvoje a vzrůstající poptávky po přepravě. Z tohoto důvodu je nutné v dostatečné míře věnovat pozornost řízení dopravních podniků a pochopení zákazníků. Nejde jen o zhospodárnění přepravního a dopravního procesu, ale i finančních procesů, které podnikání v dopravě přináší. V dopravních podnicích tedy půjde o stanovení rozsahu přepravy. Z těchto poznatků se odvodí potřebné prostředky k uspokojování předpokládaných přepravních služeb. Proto je nezbytné určitým způsobem organizovat přepravní proces, zajistit soulad kapacity podniku dopravy s měnícími se požadavky trhu a podle vývoje konkurence 8 odhadnout náklady a tržby podniku. Problematika noční dopravy je výhradně v rukou objednatelů, kterými jsou v prostředí městské dopravy ve většině případů zřizovatelé dopravních podniků, kterými jsou města sama. V případě neexistence městského dopravního podniku pak město uhradí prokazatelnou ztrátu dopravci, s kterým má uzavřenou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti. Dle nového zákona o veřejné dopravě je nutné si uvědomit, že definice dopravní obslužnosti již není „jen“ dopravou do škol, zaměstnání k lékaři poskytující základní péči, ale i za kulturními zájmy občana. A zde v této oblasti je nutné počítat se změnou dopravního chování cestujících. Změnou životního cyklu došlo i ke změně požadavků na preferenci dopravy. Vzrůstá zájem o poskytnutí dopravy i mimo „běžné“ časy zejména v noci. Velkou změnou dopravního chování prošly zejména města s vysokým množstvím obyvatel, ale s růstem ekonomiky lze pozorovat zájem o provoz v nočních hodinách i v menších městech. Velkým vorem realizace noční dopravy je Německo. S ohledem na tuto skutečnost jsou zařazeny příklady z fungování některých vybraných německých, švýcarských dopravních systémů.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
21100 - Other engineering and technologies
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
9788072049912
Number of pages
142
Publisher name
CERN akademické nakladatelství
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—