All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Transport Technology and Management, Urban Night Transport Systems

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75081431%3A_____%2F18%3A00001329" target="_blank" >RIV/75081431:_____/18:00001329 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Technologie a řízení dopravy, městské noční dopravní systémy

  • Original language description

    Cílem odborné knihy je seznámit čtenáře se základní technologií realizace nočních dopravních systémů. Čtenář se seznámí nejen s domácími systémy noční dopravy, ale též i vybranými zahraničními provozy. Úvodní část je věnována technologii městské i příměstské dopravy s důrazem na noční dopravu. Na praktických příkladech je vysvětlena základní provozní technologie veřejné dopravy v nočním provozu (22,30 až 03.30 h). V další části jsou vymezeny základní pojmy a dělení dopravy, způsoby vedení nočních linek, preference dopravy a vztah dopravy a města. Současný celosvětový hospodářský rozvoj je charakterizován především globalizací ekonomiky, což klade významné požadavky na dopravu. Doprava je jedním z klíčových faktorů podpory moderní ekonomiky. Zájem o dopravu neklesá, ale neustále se rozšiřuje. Není však vždy možné realizovat nové dopravní systémy. Účinné je optimalizovat a organizovat stávající dopravní systémy, tak aby splňovaly požadavky udržitelného rozvoje a vzrůstající poptávky po přepravě. Z tohoto důvodu je nutné v dostatečné míře věnovat pozornost řízení dopravních podniků a pochopení zákazníků. Nejde jen o zhospodárnění přepravního a dopravního procesu, ale i finančních procesů, které podnikání v dopravě přináší. V dopravních podnicích tedy půjde o stanovení rozsahu přepravy. Z těchto poznatků se odvodí potřebné prostředky k uspokojování předpokládaných přepravních služeb. Proto je nezbytné určitým způsobem organizovat přepravní proces, zajistit soulad kapacity podniku dopravy s měnícími se požadavky trhu a podle vývoje konkurence 8 odhadnout náklady a tržby podniku. Problematika noční dopravy je výhradně v rukou objednatelů, kterými jsou v prostředí městské dopravy ve většině případů zřizovatelé dopravních podniků, kterými jsou města sama. V případě neexistence městského dopravního podniku pak město uhradí prokazatelnou ztrátu dopravci, s kterým má uzavřenou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti. Dle nového zákona o veřejné dopravě je nutné si uvědomit, že definice dopravní obslužnosti již není „jen“ dopravou do škol, zaměstnání k lékaři poskytující základní péči, ale i za kulturními zájmy občana. A zde v této oblasti je nutné počítat se změnou dopravního chování cestujících. Změnou životního cyklu došlo i ke změně požadavků na preferenci dopravy. Vzrůstá zájem o poskytnutí dopravy i mimo „běžné“ časy zejména v noci. Velkou změnou dopravního chování prošly zejména města s vysokým množstvím obyvatel, ale s růstem ekonomiky lze pozorovat zájem o provoz v nočních hodinách i v menších městech. Velkým vorem realizace noční dopravy je Německo. S ohledem na tuto skutečnost jsou zařazeny příklady z fungování některých vybraných německých, švýcarských dopravních systémů.

  • Czech name

    Technologie a řízení dopravy, městské noční dopravní systémy

  • Czech description

    Cílem odborné knihy je seznámit čtenáře se základní technologií realizace nočních dopravních systémů. Čtenář se seznámí nejen s domácími systémy noční dopravy, ale též i vybranými zahraničními provozy. Úvodní část je věnována technologii městské i příměstské dopravy s důrazem na noční dopravu. Na praktických příkladech je vysvětlena základní provozní technologie veřejné dopravy v nočním provozu (22,30 až 03.30 h). V další části jsou vymezeny základní pojmy a dělení dopravy, způsoby vedení nočních linek, preference dopravy a vztah dopravy a města. Současný celosvětový hospodářský rozvoj je charakterizován především globalizací ekonomiky, což klade významné požadavky na dopravu. Doprava je jedním z klíčových faktorů podpory moderní ekonomiky. Zájem o dopravu neklesá, ale neustále se rozšiřuje. Není však vždy možné realizovat nové dopravní systémy. Účinné je optimalizovat a organizovat stávající dopravní systémy, tak aby splňovaly požadavky udržitelného rozvoje a vzrůstající poptávky po přepravě. Z tohoto důvodu je nutné v dostatečné míře věnovat pozornost řízení dopravních podniků a pochopení zákazníků. Nejde jen o zhospodárnění přepravního a dopravního procesu, ale i finančních procesů, které podnikání v dopravě přináší. V dopravních podnicích tedy půjde o stanovení rozsahu přepravy. Z těchto poznatků se odvodí potřebné prostředky k uspokojování předpokládaných přepravních služeb. Proto je nezbytné určitým způsobem organizovat přepravní proces, zajistit soulad kapacity podniku dopravy s měnícími se požadavky trhu a podle vývoje konkurence 8 odhadnout náklady a tržby podniku. Problematika noční dopravy je výhradně v rukou objednatelů, kterými jsou v prostředí městské dopravy ve většině případů zřizovatelé dopravních podniků, kterými jsou města sama. V případě neexistence městského dopravního podniku pak město uhradí prokazatelnou ztrátu dopravci, s kterým má uzavřenou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti. Dle nového zákona o veřejné dopravě je nutné si uvědomit, že definice dopravní obslužnosti již není „jen“ dopravou do škol, zaměstnání k lékaři poskytující základní péči, ale i za kulturními zájmy občana. A zde v této oblasti je nutné počítat se změnou dopravního chování cestujících. Změnou životního cyklu došlo i ke změně požadavků na preferenci dopravy. Vzrůstá zájem o poskytnutí dopravy i mimo „běžné“ časy zejména v noci. Velkou změnou dopravního chování prošly zejména města s vysokým množstvím obyvatel, ale s růstem ekonomiky lze pozorovat zájem o provoz v nočních hodinách i v menších městech. Velkým vorem realizace noční dopravy je Německo. S ohledem na tuto skutečnost jsou zařazeny příklady z fungování některých vybraných německých, švýcarských dopravních systémů.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    21100 - Other engineering and technologies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    9788072049912

  • Number of pages

    142

  • Publisher name

    CERN akademické nakladatelství

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book