On the development of media literacy and critical thinking in the field of radiation protection (with a focus on the field of contemporary formal education in the czech Republic)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F86652052%3A_____%2F22%3AN0000047" target="_blank" >RIV/86652052:_____/22:N0000047 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.eammm.eu/dot-comm-02-2022/" target="_blank" >https://www.eammm.eu/dot-comm-02-2022/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K rozvoji mediální gramotnosti a kritického myšlení v oblasti radiační ochrany (se zaměřením na oblast současného formálního vzdělávání v ČR)
Original language description
Studie pojednává o možnostech edukace v oblasti radiace a radiační ochrany se zaměřením na rozvoj mediální gramotnosti v prostředí současného českého formálního vzdělávání. Radiaci, radiační ochraně a jejímu mediálnímu obrazu není – přestože jde o oblast spojenou s řadou mýtů, stereotypů a iracionáních obav – věnována dostatečná pozornost. Příčinou obav z radiace a důvodem pro snadné uvěření nepodloženým či lživým výrokům o radioakvititě v médiích však může souviset právě s nedostatkem relevantních a didakticky vhodně prezentovaných informací. Z tohoto důvodu považujeme – i s ohledem na probíhající válečný konflikt na Ukrajině – za potřebné pojednat o možnostech rozvoje mediální gramotnosti ve vztahu k učivu o radiační ochraně. V úvodu tematizujeme způsoby zařazování daného tematického okruhu do učiva na českých základních a středních školách. Je zde poukázáno zejména na to, že oblast radiace je primárně řešena v kontextu přírodovědně orientovaných předmětů (fyzika a chemie), avšak nebývá dávána do spojitosti s rozvojem mediální gramotnosti v předmětech humanitních. Smyslem studie je představení tzv. dvouúrovňového modelu vzdělávání - uchopit téma jako součást hodin fyziky a chemie a dané poznatky o radiaci následně využít i v předmětech společenskovědních, a to ve vazbě na průřezové téma Mediální výchova.
Czech name
K rozvoji mediální gramotnosti a kritického myšlení v oblasti radiační ochrany (se zaměřením na oblast současného formálního vzdělávání v ČR)
Czech description
—
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/VI20192022145" target="_blank" >VI20192022145: Public communication, education and media literacy in the area of anthropogenic and hybrid threats in radiation protection</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dot.comm: Časopis pre teóriu, výskum a prax mediálnej a marketingovej komunikácie
ISSN
1339-5181
e-ISSN
—
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
7
Pages from-to
16-22
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—