Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
7E09098

2-WHEELER BEHAVIOUR AND SAFETY

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

  • Program

    Podpora projektů sedmého rámcového programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace (2007 až 2013) podle zákona č. 171/2007 Sb.

  • Veřejná soutěž

    FP7-SST-2007-RTD-1

  • Hlavní účastníci

  • Druh soutěže

    RP - Spolufinancování programu EK

  • Číslo smlouvy

    3098/2010-32

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    2-WHEELER BEHAVIOUR AND SAFETY

  • Anotace anglicky

    Řidiči motocyklů patří k nejvíce rizikovým skupinám silničního provozu s fátálními následky dopravních nehod. V jednotlivých evropských státech ukazuje statistika nehodovosti motorkářů 5 až 25-krát více nehod než u ostatních účastníků provozu. V posledních dvaceti letech se v evropských státech počet uživatelů motocyklů více jak zdvojnásobil. Nedávná studie MAIDS potvrdila, že většina havárií motocyklů je způsobena behaviorálními a ergonomickými faktory. Mezi primární příčiny dopravních nehod s motocykly lze zařadit chybné vnímání a detekci řidiče motocyklu ostatními účastníky, tedy obecně řečeno je rozhodujícím činitelem lidský faktor. Ve většině dopravních nehod motocyklů je účastníkem zároveň řidič automobilu. Mnoho výzkumných programů a studií se zabývalo behaviorálními i ergonomickými faktory, které významně přispívají k dopravní nehodovosti dvoustopých motorových vozidel. Tyto výsledky byly využity k následným opatřením, které účinně snižují jejich nehodovost. V evropském regionu ani v ostatníchčástech světa však doposud neexistují obdobné studie a následná opatření týkající se výlučně řidičů motocyklů. Statistiky rostoucí nehodovosti motorkářů jednoznačně evokují potřebu zaměřit se na tento zranitelný článek dopravního systému a k tomu využítznalostí z oblasti behaviorálních i ergonomických faktorů. Z těchto důvodů vznikl tento inovativní výzkumný program za účasti partnerů z Evropy, Izraele a Austrálie, ve kterém se klade důraz na analýzu dopravních nehod, na analýzu příčin, které k nehodám vedou a na oblast selhávání lidského faktoru. Rovněž bude aplikována první studie na světě, tedy experiment v přirozených podmínkách s motocykly v reálném provozu, které jsou vybaveny elektronickým zařízením schopným mapovat fyzikální veličiny průběhujízdy na motocyklu. Aktivity projektu budou dále sledovat percepci řidičů motocyklů a jejich tendenci riskovat, budou vyvíjeny nové instrumenty sloužící k přesnému hodnocení faktorů souvisejících s nehodovostí motorkářů.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • CEP - hlavní obor

    AQ - Bezpečnost a ochrana zdraví, člověk – stroj

  • CEP - vedlejší obor

    JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení

  • CEP - další vedlejší obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    20104 - Transport engineering<br>30305 - Occupational health<br>50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Hodnocení výsledků řešení ministerstvo neprovádí, neboť podmínkou podpory je, že uchazeč byl vybrán mezinárodním poskytovatelem v souladu s pravidly příslušného programu. Projekt je hodnocen až po jeho schválení mezinárodním poskytovatelem.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2009

  • Ukončení řešení

    31. 1. 2011

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    20. 4. 2011

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP12-MSM-7E-U/01:1

  • Datum dodání záznamu

    12. 7. 2012

Finance

  • Celkové uznané náklady

    358 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    358 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč