Applying Pilots Models for Safer Aircraft - A-PiMod
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Podpora projektů sedmého rámcového programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace (2007 až 2013) podle zákona č. 171/2007 Sb.
Veřejná soutěž
FP7-AAT-2013-RTD-1
Hlavní účastníci
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta informačních technologií
Druh soutěže
RP - Spolufinancování programu EK
Číslo smlouvy
MSMT-42111/2013
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Applying Pilots Models for Safer Aircraft - A-PiMod
Anotace anglicky
The A-PiMod proposal addresses improved flight safety by proposing a new approach to human centred cockpit design, which expands the understanding of the human factor in joint human-machine system, taking into account increasing levels of operational complexity and new operational concepts (SESAR). The project will advance concepts for a fully adaptive and human centered automation, through the integration of Pilot behavioural and cognitive models with automation models - resulting in the generation ofreal time inferences about the Pilot state and mental picture. With this capability it will be able to support, in an adaptive and cooperative way, the total set of functions (both human and automation) necessary to the achievement of a safe flight undera performance driven ATM system (SESAR). In order to do so, the A-PiMod concept depends on an innovative multimodal human-machine interface, which provides a higher level of human-machine interactivity. This advanced interface will be coupled to a dynamic risk assessment evaluation tool, which enables the detection of potential safety gaps due to loss of Situational Awareness for example. This will further enhance the safety improvements of the proposed A-PiMOD human centred automation design, and associated cockpit interface. In addition, the project will advance new training concepts and allied interactive training tools, exploiting real time pilot or crew state inference. This will ensure that pilots become better and faster aware of the new designphilosophy and of how to interact with the new systems. In addition to the extensive cockpit based validation exercises, more system based evaluations will be undertaken, to understand the broader safety and operational impact of the A-PiMOD system. Together with the A-PiMod Advisory Board and the industry participation, this will ensure that project results are taken up by the market in the earliest possible phase of new cockpit design.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
CEP - vedlejší obor
JC - Počítačový hardware a software
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20204 - Robotics and automatic control<br>20205 - Automation and control systems<br>20206 - Computer hardware and architecture
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Hodnocení výsledků řešení ministerstvo neprovádí, neboť podmínkou podpory je, že uchazeč byl vybrán mezinárodním poskytovatelem v souladu s pravidly příslušného programu. Projekt je hodnocen až po jeho schválení mezinárodním poskytovatelem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 9. 2013
Ukončení řešení
31. 8. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 2. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-MSM-7E-U/01:1
Datum dodání záznamu
20. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
2 589 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 589 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč