Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
CK02000051

Výzkum elektrického mikro turbokompresoru pro dodávku čistého vzduchu do systémů s palivovými články na vodík

Cíle projektu

Cílem projektu je výzkum a vývoj elektro mikro turbokompresoru určeného pro čisté aplikace nových generací pohonných jednotek s palivovými články. Použitá technologie plynových ložisek zajistí, že dodávaný vzduch nebude kontaminovaný olejovými mikročásticemi. Díky použití provozního plynu (vzduchu) jako mazacího média v rotačních bude mít navrhované řešení nesrovnatelně nižší ztráty v porovnání s olejovými hydrodynamickými, či kuličkovými ložisky. To vše za předpokladu, nízkých nákladů pro sériovou výrobu. Takto vyvinutý mikro turbokompresor bude klíčovou komponentou systémů pro dodávku čistého vzduchu s rekuperací energie na turbínovém stupni. Uvedené řešení bude mít, díky své robustnosti, vysoký konkurenční potenciál vůči současným světovým špičkám v oblasti vodíkové mobility.

Klíčová slova

Oil-free micro turbo compressorFuel cell air compressorClean bearing technology

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

  • Veřejná soutěž

    2.VS DOPRAVA 2020+ (STA02021CK020)

  • Hlavní účastníci

    Frentech Aerospace s.r.o.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    CK02000051 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Research of the electric micro-turbocharger used for the supply of clean air to hydrogen fuel cell systems

  • Anotace anglicky

    The main goal of the project is the research and development of an electro micro turbocharger designed for clean applications of new generations of fuel cell power units. Used technology of gas lubricated oilless bearings keeps supplied-air without the contamination of oil microparticles. The process gas will be used as a lubricating medium in rotary parts which significantly reduce mechanical losses in comparison to the oil hydrodynamic or ball bearings. All these advantages can be achieved with low cost for mass production. This solution will have high market potential and benefit due to its robustness in comparison to actual global solutions in the area of hydrogen mobility.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

  • OECD FORD - další vedlejší obor

    20304 - Aerospace engineering

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
    JB - Senzory, čidla, měření a regulace
    JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
    JV - Kosmické technologie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2021

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2024

  • Poslední stav řešení

    K - Končící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    28. 2. 2023

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP24-TA0-CK-R

  • Datum dodání záznamu

    20. 2. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    28 177 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    21 029 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    7 147 tis. Kč

Uznané náklady

28 177 tis. Kč

Statní podpora

21 029 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

OECD FORD

Transport engineering

Doba řešení

01. 01. 2021 - 31. 12. 2024