Vývoj konstrukčních vrstev vozovek s optimalizovanou zrnitostí nahrazující nedostatkové frakce kameniva
Cíle projektu
Cílem projektu je řešit nedostatek vybraných frakcí drceného kameniva při výstavbě konstrukčních vrstev vozovek a dalších dopravních ploch, ke kterému dochází pravidelně především v hlavní silniční stavební sezóně. Projekt řeší tuto problematiku úpravou receptur pro vybrané nejčastěji používané nestmelené podkladní i asfaltové vrstvy vozovek. Konkrétně pro vrstvy štěrkodrti (ŠD), mechanicky zpevněné zeminy (MZ) a asfaltového betonu pro podkladní vrstvy vozovek (ACP), ve kterých tyto nedostatkové frakce (např. 8/11 mm) nebudou zastoupeny. Řešení spočívá v úpravě zrnitosti těchto směsí, primárně ve využití hrubozrnějších frakcí kameniva, které jsou ve stavební sezoně dostupnější a výrazně levnější.
Klíčová slova
Asphalt mixtureasphalt layerunbound mixtureunbound layeraggregatepavementroadcoarse aggregate fraction
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+
Veřejná soutěž
3.VS DOPRAVA 2020+ (STA02022CK030)
Hlavní účastníci
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta stavební
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CK03000169 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Development of road construction layers with optimized grain size replacing insufficient aggregate fractions
Anotace anglicky
The aim of the project is to address the lack of selected fractions of crushed aggregate in the construction of structural layers of roads and other traffic areas, which occurs regularly, especially in the main road construction season. The project solves this problem by modifying recipes for selected most frequently used unbound base and asphalt layers of roads. Specifically for layers of gravel (SD), mechanically reinforced soil (MZ) and asphalt concrete for road base layers (ACP), in which these insufficient fractions (eg 8/11 mm) will not be represented. The solution consists in adjusting the grain size of these mixtures, primarily in the use of coarser-grained aggregate fractions, which are more available and significantly cheaper during the construction season.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20101 - Civil engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20104 - Transport engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20703 - Mining and mineral processing
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)DH - Báňský průmysl včetně těžby a zpracování uhlí
JN - Stavebnictví
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2022
Ukončení řešení
30. 6. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CK-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
9 896 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
6 538 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
3 358 tis. Kč
Uznané náklady
9 896 tis. Kč
Statní podpora
6 538 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Civil engineering
Doba řešení
01. 01. 2022 - 30. 06. 2025