Optimalizace infrastruktury a provozu mikromobility ve městech ČR
Cíle projektu
Předmětem projektu je tvorba softwaru (SW) pro optimalizaci taktických rozhodnutí (volba lokalit pro stanice) a operativního řízení (obsluha stanic) pro provoz veřejně sdílených jízdních kol. Projekt si klade za cíl automatizaci procesů a zvýšení efektivity v oblasti mikromobility ve městech. Nástroj navrhne obsluhu a servis stanic s ohledem na maximalizaci uspokojení lokální poptávky po předmětné službě prostřednictvím přerozdělování kol. Algoritmy budou dále doporučovat uzavírání a otevírání stanic v konkrétních lokalitách na základě historických dat a významných parametrů. Nutnou vlastností je obecnost SW pro aplikaci na libovolnou oblast (všechna města v ČR, kde lze zavést službu). Po zdárném otestování v plném provozu (1 rok po ukončení projektu) se předpokládá expanze i za hranice ČR
Klíčová slova
bike sharing optimizationecological transporturban transportlocation problemstation servicemicromobility
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030
Veřejná soutěž
STA02024CL010
Hlavní účastníci
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CL01000161 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Optimization of infrastructure and operation of micromobility in cities of the Czech Republic
Anotace anglicky
The project aims to develop software (SW) for optimizing tactical decisions (station site selection) and operational management (station operations) for public bike-sharing systems. Its objective is to automate processes and increase efficiency in micromobility. The tool will propose station operations and services to maximize satisfaction of local demand for the service through bike redistribution. Algorithms will recommend station closures and openings in specific locations based on historical data. A crucial characteristic is the generality of SW for application to any area (all cities in the Czech Republic where the service can be implemented). Successful testing in full operation (1 year after project completion) will lead to expansion beyond the borders of the Czech Republic.
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
OECD FORD - hlavní obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - vedlejší obor
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - další vedlejší obor
10102 - Applied mathematics
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AP - Městské, oblastní a dopravní plánování
BD - Teorie informace
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2024
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CL-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
8 842 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
7 068 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
1 773 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
8 842 tis. Kč
Statní podpora
7 068 tis. Kč
79%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Doba řešení
01. 01. 2024 - 31. 12. 2025