Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
CL02000011

Optovláknové systémy s umělou inteligencí pro pokročilé monitorování parametrů kolejových vozidel

Cíle projektu

Cílem našeho projektu je vyvinout inovativní monitorovací a diagnostický systém, který využívá fotonických principů založených na vláknových mřížkách FBG. Parametry tohoto monitorovacího systému byly konzultovány s potenciálními uživateli z ČR, SK a Polska. Ti specifikovali klíčové parametry, jako je hmotnost a její rozložení na nápravách, počet náprav, rychlost a směr jízdy, identifikace typu železničních vozidel a diagnostické informace týkající se technického stavu kol železničních vozidel a infrastruktury prostřednictvím analýzy vibračních spekter. Pro dosažení těchto cílů budou využity pokročilé metody zpracování signálu s prvky umělé inteligence. Výsledkem projektu je světově unikátní monitorovací systém, který zahrnuje senzorickou část, vyhodnocovací jednotku a jedinečný SW.

Klíčová slova

fiber bragg gratingweightingAIneural networkstrain sensorfiber-optic sensortrainmonitoring

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

  • Veřejná soutěž

    STA02025CL020

  • Hlavní účastníci

    OptiCE Photonics s.r.o.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    CL02000011 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Fiber optic systems with artificial intelligence for advanced monitoring of parameters of railway vehicles

  • Anotace anglicky

    The aim of our project is to develop an innovative monitoring and diagnostic system that utilizes photonic principles based on FBGs. The parameters of this system have been consulted with potential users from the CZ, SK, and Poland. They specified key parameters such as weight and its distribution on axles, number of axles, speed and direction of travel, identification of types of railway vehicles, and diagnostic information regarding the technical condition of railway vehicle wheels and infrastructure through analysis of vibration spectra. To achieve these goals, advanced signal processing methods with elements of artificial intelligence will be utilized. The result of the project is a globally unique monitoring system, which includes a sensor part, evaluation unit, and unique SW.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    VV - Experimentální vývoj

  • OECD FORD - hlavní obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

  • OECD FORD - vedlejší obor

    10306 - Optics (including laser optics and quantum optics)

  • OECD FORD - další vedlejší obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
    BC - Teorie a systémy řízení
    BD - Teorie informace
    BH - Optika, masery a lasery
    IN - Informatika
    JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
    JB - Senzory, čidla, měření a regulace

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2025

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2028

  • Poslední stav řešení

    Z - Začínající víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-TA0-CL-R

  • Datum dodání záznamu

    17. 1. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    35 148 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    24 594 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    10 554 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

35 148 tis. Kč

Statní podpora

24 594 tis. Kč

69%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

OECD FORD

Electrical and electronic engineering

Doba řešení

01. 01. 2025 - 31. 12. 2028