Optovláknové systémy s umělou inteligencí pro pokročilé monitorování parametrů kolejových vozidel
Cíle projektu
Cílem našeho projektu je vyvinout inovativní monitorovací a diagnostický systém, který využívá fotonických principů založených na vláknových mřížkách FBG. Parametry tohoto monitorovacího systému byly konzultovány s potenciálními uživateli z ČR, SK a Polska. Ti specifikovali klíčové parametry, jako je hmotnost a její rozložení na nápravách, počet náprav, rychlost a směr jízdy, identifikace typu železničních vozidel a diagnostické informace týkající se technického stavu kol železničních vozidel a infrastruktury prostřednictvím analýzy vibračních spekter. Pro dosažení těchto cílů budou využity pokročilé metody zpracování signálu s prvky umělé inteligence. Výsledkem projektu je světově unikátní monitorovací systém, který zahrnuje senzorickou část, vyhodnocovací jednotku a jedinečný SW.
Klíčová slova
fiber bragg gratingweightingAIneural networkstrain sensorfiber-optic sensortrainmonitoring
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030
Veřejná soutěž
STA02025CL020
Hlavní účastníci
OptiCE Photonics s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CL02000011 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Fiber optic systems with artificial intelligence for advanced monitoring of parameters of railway vehicles
Anotace anglicky
The aim of our project is to develop an innovative monitoring and diagnostic system that utilizes photonic principles based on FBGs. The parameters of this system have been consulted with potential users from the CZ, SK, and Poland. They specified key parameters such as weight and its distribution on axles, number of axles, speed and direction of travel, identification of types of railway vehicles, and diagnostic information regarding the technical condition of railway vehicle wheels and infrastructure through analysis of vibration spectra. To achieve these goals, advanced signal processing methods with elements of artificial intelligence will be utilized. The result of the project is a globally unique monitoring system, which includes a sensor part, evaluation unit, and unique SW.
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
OECD FORD - hlavní obor
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - vedlejší obor
10306 - Optics (including laser optics and quantum optics)
OECD FORD - další vedlejší obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
BC - Teorie a systémy řízení
BD - Teorie informace
BH - Optika, masery a lasery
IN - Informatika
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2028
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CL-R
Datum dodání záznamu
17. 1. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
35 148 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
24 594 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
10 554 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
35 148 tis. Kč
Statní podpora
24 594 tis. Kč
69%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Electrical and electronic engineering
Doba řešení
01. 01. 2025 - 31. 12. 2028