Limity spolehlivosti lidského faktoru v interakci se systémy automatizace drážních vozidel
Cíle projektu
Cílem je posoudit spolehlivost, příp. nezastupitelnost lidského faktoru v kontextu automatizace kolejové dopravy. Zapojení člověka je na nižších stupních automatizace stále ještě vyžadováno a v tomto ohledu je žádoucí identifikovat možná úskalí v souvislosti s obsluhou zařízení/systémů na rozhraní člověk-stroj tak, aby benefity automatizace nebyly sníženy možným selháním lidského faktoru. Hlavním cílem je proto vyhodnotit vliv monotonie či nízké zátěže působících na strojvedoucího, následně posoudit v této souvislosti jeho schopnost zasáhnout v případě nutnosti v krizové situaci nebo reagovat na systémové požadavky. Následně bude také posouzen vliv vykonávání vedlejších nebo jiných pracovních činností na schopnost zásahu při nutné obsluze systému.
Klíčová slova
reliability and irreplaceability of the human factorsrail transport automationhumane-machine interactionautomatic train operation
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030
Veřejná soutěž
STA02025CL020
Hlavní účastníci
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CL02000022 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Reliability limits of the human factor in the interaction with rail vehicle automation systems
Anotace anglicky
The aim is to assess the reliability or irreplaceability of the human factor in the context of rail transport automation. Human involvement is still required at lower levels of automation and in this respect it is desirable to identify possible pitfalls in the context of the operation of equipment/systems at the human-machine interface so that the benefits of automation are not reduced by possible human failure. The objective is to evaluate the effect of monotony or low load acting on the train driver, then to assess in this context his ability to intervene in case of emergency in a crisis situation or to respond to system requirements. Subsequently, the effect of performing non driving related tasks on the ability to intervene when the system needs to be operated will also be assessed.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - vedlejší obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
OECD FORD - další vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
AN - Psychologie
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
30. 6. 2027
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CL-R
Datum dodání záznamu
17. 1. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
10 991 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
7 525 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
3 466 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
10 991 tis. Kč
Statní podpora
7 525 tis. Kč
68%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Automation and control systems
Doba řešení
01. 01. 2025 - 30. 06. 2027