Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
CL02000022

Limity spolehlivosti lidského faktoru v interakci se systémy automatizace drážních vozidel

Cíle projektu

Cílem je posoudit spolehlivost, příp. nezastupitelnost lidského faktoru v kontextu automatizace kolejové dopravy. Zapojení člověka je na nižších stupních automatizace stále ještě vyžadováno a v tomto ohledu je žádoucí identifikovat možná úskalí v souvislosti s obsluhou zařízení/systémů na rozhraní člověk-stroj tak, aby benefity automatizace nebyly sníženy možným selháním lidského faktoru. Hlavním cílem je proto vyhodnotit vliv monotonie či nízké zátěže působících na strojvedoucího, následně posoudit v této souvislosti jeho schopnost zasáhnout v případě nutnosti v krizové situaci nebo reagovat na systémové požadavky. Následně bude také posouzen vliv vykonávání vedlejších nebo jiných pracovních činností na schopnost zásahu při nutné obsluze systému.

Klíčová slova

reliability and irreplaceability of the human factorsrail transport automationhumane-machine interactionautomatic train operation

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

  • Veřejná soutěž

    STA02025CL020

  • Hlavní účastníci

    Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    CL02000022 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Reliability limits of the human factor in the interaction with rail vehicle automation systems

  • Anotace anglicky

    The aim is to assess the reliability or irreplaceability of the human factor in the context of rail transport automation. Human involvement is still required at lower levels of automation and in this respect it is desirable to identify possible pitfalls in the context of the operation of equipment/systems at the human-machine interface so that the benefits of automation are not reduced by possible human failure. The objective is to evaluate the effect of monotony or low load acting on the train driver, then to assess in this context his ability to intervene in case of emergency in a crisis situation or to respond to system requirements. Subsequently, the effect of performing non driving related tasks on the ability to intervene when the system needs to be operated will also be assessed.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20205 - Automation and control systems

  • OECD FORD - vedlejší obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

  • OECD FORD - další vedlejší obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AM - Pedagogika a školství
    AN - Psychologie
    JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2025

  • Ukončení řešení

    30. 6. 2027

  • Poslední stav řešení

    Z - Začínající víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-TA0-CL-R

  • Datum dodání záznamu

    17. 1. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    10 991 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    7 525 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    3 466 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

10 991 tis. Kč

Statní podpora

7 525 tis. Kč

68%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

OECD FORD

Automation and control systems

Doba řešení

01. 01. 2025 - 30. 06. 2027