Komplexní řešení péče o kulturní dědictví v oblasti herních aplikací
Cíle projektu
Cílem projektu je navrhnout, zavést, ověřit a popsat postupy ochrany kulturního dědictví v podobě herních aplikací a vytvořit pro ně odpovídající technické nástroje zohledňující potřeby paměťových institucí. S pomocí těchto postupů, nástrojů a informačních zdrojů chceme budovat odborné zázemí pro identifikaci, dokumentaci, interpretaci a zpřístupnění národních kulturních a historických hodnot, které tyto herní aplikace představují. Navzdory úspěchům českých her a jejich historickému významu i rostoucímu kulturnímu dopadu se jejich kritické reflexi dosud žádná instituce systematicky nevěnuje, ani nedisponuje prostředky na jejich uchovávání, prezentaci a výzkum. Bez adekvátních postupů a nástrojů nemohou instituce vhodným způsobem dokumentovat a uchovávat staré, a ani nově vytvořené herní aplikace, které vzniknou v rámci již existujících studijních oborů, nebo v budoucnu například získají státní podporou. Součástí řešení je tak i návrh metadatového standardu pro paměťové instituce, aby bylo možné zařadit herní aplikace do (sbírkových) fondů. Z hlediska uchovávání a zpřístupnění představují herní aplikace velký problém, neboť jsou vytvářeny pro specifické technické vybavení, které přestává být po určité době dostupné. Dílčím cílem projektu je tedy identifikace vybavení potřebného pro běh herních aplikací vzniklých s přispěním českých tvůrců a následné vytváření prostředků pro jejich udržitelné zprovoznění (emulaci). Publikační a aplikační výstupy jsou navrženy, aby jeho řešitelé mohli výše uvedené postupy zavést, vytvořit platformu pro odbornou i laickou veřejnost a sdílet potřebné know-how s dalšími paměťovými institucemi. Cílem je vytvořit základ pro komplexní a systematické řešení problematiky herních aplikací ve vztahu ke kultuře a společnosti v České republice, stejně jako tomu je v technologicky vyspělých zemích.
Klíčová slova
gaming applicationsmethods of carepreservationdocumentation cataloguingaccess
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
Program
Program NAKI III - program na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030
Veřejná soutěž
SMK02023DH001
Hlavní účastníci
Akademie múzických umění v Praze / Filmová a televizní fakulta
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta elektrotechnická
Národní filmový archivDruh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
045/2023/OVV
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Complex care for cultural heritage in the field of gaming applications
Anotace anglicky
The project aims to design, implement, verify and describe processes for protection of cultural heritage in the form of games and to develop corresponding technical solutions reflecting the needs of memory institutions. With the help of these processes, tools and information resources, we would like to build a professional background for identification, documenting, interpretation and dissemination of national cultural and historical values which these gaming applications represent. Despite the success of Czech games and their historical importance and cultural impact, there is no institution in the Czech republic with resources for their preservation, research and presentation which can dedicate a systematic effort to their critical reflection. Without suitable methods and tools, institutions cannot adequately document and preserve historical and even new gaming applications created as a result of educational process or receiving state funding. The project will propose implementation of a suitable metadata structure intended for memory institutions that allow gaming applications to become part of collections or funds. From the perspective of preservation and presentation, gaming applications represent a problem, as they are developed for a specific technical equipment whose availability during the time ceases. Other project goals lay in identification of equipment necessary for running gaming applications created with a contribution of Czech creators and development of systems needed for their sustainable emulation. Publications and applied research outcomes are planned to allow us to implement above-mentioned processes, to create a platform for both scientists and public and to share the necessary know-how with other institutions. Our aim is to create a basis for the complex and systematic solution for the field of gaming applications in relation to the culture and society in the Czech republic, as it already exists in other technologically developed countries.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60500 - Other Humanities and the Arts
OECD FORD - vedlejší obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - další vedlejší obor
50804 - Library science
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
BC - Teorie a systémy řízení
BD - Teorie informace
IN - Informatika
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
B - Běžící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 3. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP24-MK0-DH-R
Datum dodání záznamu
19. 2. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
30 149 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
30 149 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
30 149 tis. Kč
Statní podpora
30 149 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
OECD FORD
Other Humanities and the Arts
Doba řešení
01. 03. 2023 - 31. 12. 2027