Nová generace pohonné jednotky pro kolejová vozidla
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 1 (SMPO201600001)
Hlavní účastníci
Wikov MGI a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2016FV10310
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
New generation of traction drive unit for railway vehicles
Anotace anglicky
1) Creation of outstanding interdisciplinary RaD team able to solve complex design of new traction drive unit covering mathematical modelling, mechanical, electromagnetics and thermal calculations (solving of strongly coupled problems), material engineering and machining, design of machines and their components (especially gearbox, bearings, electric machine), power electronics, electric drives and electronics systems. 2) Devolepment of a new generation of compact traction drive units with significant reduction of dimensions and weight and optimized energy efficiency. This objective covers mainly the following RaD tasks: - concept design, - development of particular components, - design of compact traction drive unit prototype, - experimental verification of developed prototype, - prototype optimization, - final design ready for industrialization/manufacturing. 3) Preparation and implementation of technology and manufacturing processes for serial production of developed traction drive unit. 4) IPR protection (patent and/or utility model) of traction drive unit to be developed within this project. Main project contribution: a) New generation of compact traction drive units ready for manufacturing/business. b) Significant reinforcement of both competitiveness and market position of the project participants. Introduction of a new product with high added value and strong market potential. Individual participant alone is unable to develop the target product which is going to be developed within this project (strong project synergy). The subsidy allows significantly shorten the time-to-market and powerfully adress identified business gap on the strongly competitive market. This project complies with national RaDaI priorities (PO1, objective 2.1.1) and focuses mainly on RaD and industrial applications of new materials (KET). The project allows an integration of recent knowledge in mechanical and electrical engineering into highly innovative traction drive unit.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JQ - Strojní zařízení a nástroje
CEP - vedlejší obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20201 - Electrical and electronic engineering<br>20302 - Applied mechanics<br>20705 - Remote sensing<br>20706 - Marine engineering, sea vessels<br>20707 - Ocean engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V průběhu řešení projektu byl vyvinut, vyroben a odzkoušen prototyp kompaktní pohonné jednotky pro nízkopdlažní tramvaje, vyznačující se významnou úsporou rozměru, hmotnosti a optimalizací účinnosti.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 10. 2016
Ukončení řešení
31. 12. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
21. 3. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP20-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
10. 4. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
13 290 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
9 841 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
3 448 tis. Kč