Pokročilé technologie modulárních řídicích a diagnostických systémů leteckých motorů
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 2 (SMPO201700001)
Hlavní účastníci
UNIS, a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2017FV20043
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Advanced Technology of Modular Control and Diagnostics Systems for Aircraft Engines
Anotace anglicky
The main aim is to design a new-generation of modular control unit for the small turbine engines which integrates engine control and vibro-diagnostic modules and AC/DC power converter for on board 28Vdc power supply. The development will verify applied modern technologies and observations from the GPT´s (General purpose Technologies) field for product innovation using the KET´s (Key Enabling Technologies) technologies (application of modern microelectronic and MEMS technologies and advanced materials). A secondary, but nevertheless significant, goal with a view to future commercial use is to increase the product competitiveness by improving its utility features and users functionalities (decreased weight, consumption, dimensions, operation costs and final product price, increased robustness, reliability and lifetime compared to current solutions and impove maintenability applying advanced engine vibro-diagnostics). The verification of functional qualities and performance parameters, the evaluation of the suitability of applied advanced KET´s technologies (modern microelectronic components and advanced materials) and the hardware-software integration will be carried out on functional modules and device samples. Afterwards, the end solution will be realized as prototype of modules integrated on target device, i.e. engine modular control and diagnostic system. Type tests of functionality and performance level on an engine test stand at the manufacturer’s site will be realized. Expected project results will find commercial use in control and diagnostic systems for small turbine based aircraft engines in civil aviation area. The design activities on the proposed project are specified partially as industrial research and experimental development.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
CEP - vedlejší obor
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20201 - Electrical and electronic engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupů projektu. Výsledkem řešení projektu je výkonový měnič, řídící systém motoru a modul vibro-diagnostiky motoru.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2017
Ukončení řešení
30. 9. 2020
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
3. 4. 2020
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP21-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
18. 4. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
29 141 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
17 764 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
11 377 tis. Kč