Pokročilé technologie zřízení a obnovy konstrukčních vrstev tělesa železničního spodku s efektivním využitím materiálů z druhotných surovin
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 4 (SMPO201900001)
Hlavní účastníci
INFRAM a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2019FV40081
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Advanced technologies for installation and restoration of the protective layers of railway substructure with the efficient use of secondary raw materials
Anotace anglicky
The aim of the project is development of advanced technology based on new materials for protective layers of the railwaysubstructure, with emphasis on the high proportion of secondary raw materials mainly based on waste and by-products of industrial production. The goal is to find suitable secondary raw materials, design and test their treatment or combination with primary materials in order to create advanced materials that increase chemical resistance and mechanical-physical properties such as deformation resistance, permeability or weather resistance. Usage of these advanced materials will not only reduce the environmental impact of waste disposal but above all increase their resistance. Therefore the material demands of the construction and reconstruction of the railway tracks, which is a long-term effort of the investigator and the coinvestigator, will be lowered. Part of the project is the development and verification of unique technological processes for the manufacturing of the above mentioned materials in the way in which they can be used for the intended purpose, especially for their suitable treatment, which will improve their utility properties and workability. Part of the project is assembling and verifying of the laying technology and modifying the protective layers of these materials by usage of classical track removal technology. The use of these advanced materials for the laying technologies of the protective layers without track removal technology (special formation upgrading machines) is also the aim of the team.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
GB - Zemědělské stroje a stavby<br>JI - Kompositní materiály<br>JM - Inženýrské stavitelství
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupy projektu mají potenciál ekonomického přínosu pro řešitele projektu. V souladu s programem TRIO byla na základě průmyslového výzkumu a experimentálního vývoje úspěšně realizována a zkouškami ověřena technologie pokládky pokročilého materiálu do konstrukční vrstvy železničního spodku. Pokročilý materiál pro konstrukční vrstvy zemního tělesa je chráněn užitným vzorem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2019
Ukončení řešení
31. 12. 2022
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
18. 3. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP23-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
28. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
23 346 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
16 271 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
7 074 tis. Kč