Zvýšení odolnosti komponent kolejových vozidel pomocí moderních technologií žárového nástřiku
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 4 (SMPO201900001)
Hlavní účastníci
ŠKODA TRANSPORTATION a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2019FV40165
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Increasing of resistance of rail vehicles components by the means of modern glow spraying technologies
Anotace anglicky
A main target of the project is a research and development of innovated prototypes of railway vehicle components and technological procedure of an up-to-date technology application of glow spraying. Up-to-date technology application of glow spraying as alternative components ‘surface protection of railway vehicles focused on lifetime extension, reduction of non-recurring and pieces costs and reduction of application influence on surface finishing on environment. Components will be chosen from different types of railway vehicles, locomotives, electrical multiple units and trams, according to load way, action of external influences, shape complications and further criteria. Glow spraying technology application will be proven in basic testing formulas considering shape components complications and regarding a basic type material of railway vehicle component. These testing samples will be submitted to detailed evaluation: metallographic analysis, mechanical properties tests (hardness, adhesion, cohesive strength), corrosion resistance tests in climatic chamber and wear resistance tests. Based on results glow spraying technology will be used in particular components of railway vehicles. Within project solution – glow spraying technology development is supposed for 4 different types of railway vehicles components. These factual and applicable components of railway vehicles will be machined after application of glow spraying technology- and they shall be submitted to further evaluation: metallographic analysis, tests of mechanical properties (hardness, adhesion, cohesive strength), corrosion resistance tests in climatic chamber and wear resistance tests. According to test results – factual putting into operation of particular samples mounting to railway vehicles. In regular intervals – the status of these components during the operation and railway vehicles lifetime will be followed.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20104 - Transport engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení<br>JR - Ostatní strojírenství<br>JT - Pohon, motory a paliva
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt dosáhl stanovených cílů. Předmětem řešení projektu byl výzkum a vývoj inovovaných prototypů komponent kolejových vozidel a technologického postupu aplikace moderní technologie žárového nástřiku, která byla ověřena na funkčních vzorcích konkrétních komponent kolejového vozidla.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 5. 2019
Ukončení řešení
30. 6. 2022
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 3. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP23-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
28. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
10 064 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
6 939 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
3 243 tis. Kč