Návrh nové konstrukce kola pro nákladní přepravu s vyššími užitnými vlastnostmi
Cíle projektu
Cílem navrhovaného projektu je vývoj prototypu nového napěťově optimalizovaného kola konstrukce BTG čtvrté generace s vyššími užitnými vlastnostmi. Jeho design bude odvozen na základě komplexní metodiky návrhu napěťově optimalizovaného kola, která bude vyvinuta v rámci tohoto projektu. Tato metodika bude navržena tak, aby brala do úvahy vložené cykly intenzivního brzdění a zároveň splňovala veškeré požadavky stávajících norem a zkoušek nutných pro provoz těchto železničních kol. Tyto kola čtvrté generace postupně nahradí portfolio již vyráběných napěťově-optimalizovaných kol a zvýší tak konkurenceschopnost BTG na globálním trhu s železničními koly. Lepší znalost únavových vlastností také umožní efektivnější optimalizaci hmotnosti a snížení hlukové emise u vyvinutých kol.
Klíčová slova
Fatigue lifetime predictionrailway wheelsbraking cyclesresidual stresses
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
TREND
Veřejná soutěž
TREND 3 (STA02020FW030)
Hlavní účastníci
BONATRANS GROUP a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
FW03010149 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
New wheel design for freight transport with higher utility properties
Anotace anglicky
The aim of the proposed project is to develop a prototype of a new stress-optimized wheel of the fourth generation BTG design with higher utility properties. Its design will be derived on the basis of a comprehensive methodology, which will be developed within this project. This methodology will be designed to take into account the applied intensive braking cycles while meeting all the requirements of existing standards necessary for the operation of these wheels. These fourth-generation wheels will gradually replace the portfolio of stress-optimized wheels already in production, thus increasing BTG's competitiveness in the global market. Better knowledge of fatigue properties will also allow more efficient weight optimization and noise emission reduction for developed wheels.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20302 - Applied mechanics
OECD FORD - další vedlejší obor
20306 - Audio engineering, reliability analysis
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)GB - Zemědělské stroje a stavby
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
JQ - Strojní zařízení a nástroje
JR - Ostatní strojírenství
JS - Řízení spolehlivosti a kvality, zkušebnictví
JT - Pohon, motory a paliva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 4. 2021
Ukončení řešení
31. 3. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-FW-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
28 134 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
18 636 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
9 497 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
28 134 tis. Kč
Statní podpora
18 636 tis. Kč
66%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Mechanical engineering
Doba řešení
01. 04. 2021 - 31. 03. 2025