Výzkum a vývoj inovativních LiDAR technologií pro zvýšení bezpečnosti letecké dopravy
Cíle projektu
Cílem projektu je vyvinout novou generaci inovativní aerometrické avioniky pro moderní typy letounů na bázi technologie LiDAR. Tato jednotka se bude používat při měření aerometrických údajů v rámci primárního systému letových dat (Air-Data Computer), a vzájemně kombinuje několik inovativních řešení z oblasti fotoniky, jemné opto-mechaniky, elektroniky a UV laserové technologie. Vývoj je cíleně směřován k vytvoření pokročilého produktu LiDAR Air-Data, jenž kombinuje HW i SW řešení a který celosvětově na současném trhu neexistuje. Vlastním předmětem projektu je vyvinout klíčové sub-systémy tohoto řešení: interferometrický senzor, optickou hlavu a evaluační algoritmus, a dosáhnout přesnosti měření vzdušné rychlosti v projekci (LOS) na úrovni 1.0 uzlu v reálných či realitě blízkých podmínkách.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
TREND
Veřejná soutěž
STA02024FW010
Hlavní účastníci
Honeywell International s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
FW10010248 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Research and development of innovative LiDAR technology for increasing aviation safety
Anotace anglicky
This project aims to develop new innovative LiDAR technology for air-data avionics, targeting next generation of modern aircrafts. This unit is planned to be used as a primary Air-data system (Air-Data Computer), and combines innovative solutions from many fields: photonics, precise opto-mechanics, electornics and UV laser technologies. The overall R&D effort is directed towards an advanced LiDAR Air-Data product, which combines HW and SW solution, and currently doesn't exist on the market worldwide. The main subject of this project is to develop the key LiDAR sub-subsystems: interferometer-detector, optical head and processing algorithm, and achieve measurement precision of air free-stream along line-of-sight (LOS) of the order of 1 knot in real and/or reality close conditions.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - vedlejší obor
10306 - Optics (including laser optics and quantum optics)
OECD FORD - další vedlejší obor
20705 - Remote sensing
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)BH - Optika, masery a lasery
JP - Průmyslové procesy a zpracování
JQ - Strojní zařízení a nástroje
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
JV - Kosmické technologie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2024
Ukončení řešení
31. 5. 2026
Poslední stav řešení
B - Běžící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-FW-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
33 494 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
22 033 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
11 649 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
33 494 tis. Kč
Statní podpora
22 033 tis. Kč
65%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Aerospace engineering
Doba řešení
01. 01. 2024 - 31. 05. 2026