Využití metod mikrosimulace pro optimalizaci návrhových prvků okružních křižovatek s ohledem na jejich bezpečnost a výkonnost, pohyb chodců a cyklistů
Cíle projektu
Cílem navrhovaného projektu je specifikovat optimální metodické postupy pro návrh parametrů okružních křižovatek, jakožto významného prvku podílejícího se na zvyšování bezpečnosti silniční dopravy. Při nepropracovaném návrhu dochází k degradaci potenciálních výhod, které okružní křižovatky poskytují - bezpečnější napojení vedlejších směrů, zjednodušení pohybu vozidel v křižovatce, zamezení nepřiměřeně rychlého průjezdu křižovatkou a zvýšení plynulosti provozu. S využitím získaných podkladů, statistik azkušeností, domácích i zahraničních, a metod mikrosimulace pomocí moderního software, budou analyzovány a optimalizovány návrhové prvky (šířkové uspořádání, vjezdy, výjezdy, funkce průpletových úseků, poloha dělících ostrůvků a přechodů pro chodce), dálese projekt zaměří na posouzení možnosti využití moderních telematických systémů pro řízení dopravy a preferenci hromadné dopravy osob na okružních křižovatkách. Analýza problematiky bude obsahovat statistické srovnání výhod a nevýhod
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 9 (SGA02006GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
103/06/1859
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Usage of microsimulation applications for roundabout design parameters optimization with regard to safety, capacity and movement of pedestrians and cy
Anotace anglicky
The objective of proposed research project is to specify methodical procedures for optimization of design parameters of roundabouts, as the important element of increases in traffic safety. Invalid and incorrect design diminishes the potential advantagesof roundabouts - safer connection of subsidiary directions, easier car movements in the intersection, avoiding excessively fast passage through the intersection and increasing the fluency of traffic flow. The researcher shall verify design and capacity calculation methods used in the Czech Republic and world-wide, analyze obtained data and, with the help of microsimulation software applications, optimize design parameters (number and width of lanes, accesses, exits, function of weaving sections, positioning of pedestrian crossings and safety isles, etc.), furthermore, the utilization of modern telematic systems for traffic control and public transport priority at roundabouts will be examined. Project outputs shall include the statistical
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - vedlejší obor
JM - Inženýrské stavitelství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
20104 - Transport engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V první fázi projektu byla zpracována rozsáhlá rešerše dostupného stavu poznání, návrhových principů a empirických dat v evropských zemích (zejména Británie, Francie, Nizozemí) i mimoevropských (zejména USA). Z těchto dat byla odvozena část doporučení pr
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2006
Ukončení řešení
31. 12. 2008
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
25. 4. 2008
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP09-GA0-GA-U/02:2
Datum dodání záznamu
22. 10. 2009
Finance
Celkové uznané náklady
3 490 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 490 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 490 tis. Kč
Statní podpora
3 490 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
Doba řešení
01. 01. 2006 - 31. 12. 2008