Spolehlivost a životnost konstrukcí dopravních staveb
Cíle projektu
Teoretická analýza a experimentální ověřování spolehlivosti a životnosti dopravních konstrukcí (zejména ocelových a betonových mostů) bude vycházet ze stochastického charakteru provozního zatížení i materiálových aj. veličin. Při vývoji a posuzování teoretických modelů pro stanovení provozní zatížitelnosti a predikci doby života bude užito koncepce mezních stavů, teorie únavy, lomové mechaniky a kumulace poškození, spolu s moderními metodami počítačové simulace náhodných procesů včetně metody Monte Carlo. Experimentálně se ověří možnosti monitorování provozu na železnici pro určování účinků zatížení a postupné kumulace poškození mostních konstrukcí, a některé způsoby diagnostikování výskytu vad a jejich rozsahu. Pro získání údajů o materiálových vlastnostech budou provedeny mechanické (m.j. únavové) zkoušky ocelových, železobetonových a předpjatých konstrukčních prvků. Hlavním výsledkem budou podklady pro určování zatížitelnosti a zbytkové životnosti ocelových a betonových mostů. Výsledky budou využit
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Univerzita Pardubice
Druh soutěže
—
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Reliability and service life of transport structures
Anotace anglicky
Theoretical analysis and experimental verification of the reliability and service life of transport structures (especially steel and concrete bridges) will be based on the stochastic interpretation of traffic loads, material parameters and other factors.In the development and evaluation of theoretical models for the assessment of safety and residual lifetime, the limit states approach, theory of fatigue, fracture mechanics and damage , accumulation laws will be used, together with modern methods for computer simulation of random', processes including the Monte Carlo method. Experiments will be performed to prove the possibilities of using the monitoring of railway trai~lc for the determination of the traffic load efřects and the gradual accumulation of damage in bridge structures. The mechanical properties of steel, reinforced and prestressed concrete elements, will be determined in laboratory tests, including fatigue ones. Some measurements will be performed on real structures, where also prospectiv
Vědní obory
Kategorie VaV
—
CEP - hlavní obor
JM - Inženýrské stavitelství
CEP - vedlejší obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - další vedlejší obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
20104 - Transport engineering
20306 - Audio engineering, reliability analysis
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Odborný přínos projektu byl vysoce hodnocen 2 oponenty i celou oponentní radou při závěrečné interní oponentuře s tím, že účastníci oponentního řízení jednoznačně doporučili pokračovat v řešení navazujících problémů v dalších letech. Výsledky řešení nach
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 1997
Ukončení řešení
1. 1. 1999
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/2000/GA0/GA00GA/U/6:2
Datum dodání záznamu
—
Finance
Celkové uznané náklady
3 972 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 820 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
3 972 tis. Kč
Statní podpora
2 820 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
JM - Inženýrské stavitelství
Doba řešení
01. 01. 1997 - 01. 01. 1999