Literární komunikace ve světle "média"
Cíle projektu
Cílem projektu je určení místa (pozice, rozvrstvení) pojmu média v myšlení o literatuře, konkrétně literární teorii. Prvním krokem je zmapování absence pojmu "média" ve starších koncepcích filosofického myšlení o komunikaci a reprezentaci od raného novověku po konec 19. století. Dalšími kroky je zhodnocení významu, jaký má namnoze implicitní přítomnost pojmu média v semiotických teoriích literatury a kultury či v dekonstruktivistické filosofii, v nichž podstatně figurují koncepty komunikace, smyslu a reprezentace (Mukařovský, Derrida, Lotman). S vědomím této rekonstrukce pak budou sledovány ty teorie ve 20. století, které literární komunikaci explicitně propojují s médii a integrují různá média v širším společenském a kulturním rámci (Benjamin, Williams, Luhmann, Mersch). Projekt chce vystihnout též transformaci fundamentálních kategorií literární analýzy (čas, prostor, fikčnost) z intermediálního pohledu. Naším záměrem je vypracovat základy pro úhrnnou, historicky kvalifikovanou mediální teorii literatury. Hlavním výstupem bude kolektivní monografie.
Klíčová slova
mediumcommunicationliterary communicationrepresentationliteratureliterary theoryartsscripttechnology
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 20 (SGA0201600001)
Hlavní účastníci
Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
16-11101S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Literary Communication in the Light of "Medium"
Anotace anglicky
The project aims to to clarify the position and stratification of the medium concept in literary theory. The first step is a mapping of the absence of the medium concept in the older philosophical conceptions of communication and representation since the early modern to the end of the 19th century. Next, the significance of the implicit presence of the medium concept in the semiotics of literature and culture or deconstructionist philosophy will be assessed, where notions of communication, representation and meaning play a key role (Mukařovský, Derrida, Lotman). With this reconstruction in mind, those 20th century theories will be interrelated that connect literature with media explicitly, integrating various media in larger social and cultural frameworks (Benjamin, Williams, Luhmann, Mersch). The project will also explain the transformation of fundamental categories of literary analysis (time, space, fictionality) in the intermedial perspective. Our goal is to develop a comprehensive, historically qualified medial theory of literature. The main result: a collective monograph.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50801 - Journalism
50802 - Media and socio-cultural communication
60204 - General literature studies
60205 - Literary theory
60206 - Specific literatures
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Grantové výstupy odpovídají záměru grantu a přinášejí citelný myšlenkový přínos k diskuzi o medialitě v kontextu literatury a literární vědy. Kladem rozsáhlé monografie jako hlavního grantového výstupu je také to, že autoři sledované téma pojednávají v mezioborových perspektivách (filosofie, estetiky, sémiotiky, filmových studií atp.).
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2016
Ukončení řešení
11. 12. 2020
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 4. 2018
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
12. 4. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
3 363 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 096 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
267 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
3 363 tis. Kč
Statní podpora
3 096 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
Doba řešení
01. 01. 2016 - 11. 12. 2020