Mezi vnímáním a propozičním poznáním
Cíle projektu
Jádrem projektu je nové (současně historické i analytické) uchopení způsobu, jímž jsou propojeny vnímání a myšlení, včetně otázky rozdílu mezi myšlením propozičním a nepropozičním. V rámci širší otázky, jak fungují naše různé kognitivní schopnosti při artikulovaném poznávání vnějšího světa, se projekt soustředí způsoby, jimiž se lidská mysl dostává do styku s fyzikálním světem a je jím konstitutivně ovlivňována. V popředí tak bude dvojí problém toho, jak myšlení vyvstává na základě vnímání, přičemž vnímání a myšlení lze zároveň chápat jako analogické aktivity. Právě v těsném vztahu s touto analogií se projekt obrací k otázce propozičně a ne-propozičně získaného poznání. V této souvislosti se budeme zabývat klíčovou otázkou, v jakém stádiu celé poznávací aktivity, jež začíná smyslovým vnímáním, můžeme identifikovat myšlení – a naše vědomí toho, že myslíme – jako nezávislou činnost, kterou není možné chápat jako složitější formu percepce.
Klíčová slova
perceptionpropositional and non-propositional thoughtimaginationself-consciousnessPlatoGalenAristotle and modern functionalismcausationrepresentationunconscious perception
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-05919S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Between Perception and Propositional Knowledge
Anotace anglicky
The core of the project consists in revisiting, in a new and non-trivial way, the nexus that connects perception and thought, including the question of the latter’s propositional and non-propositional kinds. Within this framework, which amounts to asking how we can acquire and articulate true knowledge of the external world independent of our cognitive capacities, we intend to focus on how our mind touches upon and is touched by the world. We will therefore place into the foreground the double issue of how thought follows from perception, but also of how perceiving and thinking can be (and often were) understood as analogical activities. It is precisely in relation to this analogy that we plan to introduce the issue of the propositionally and non-propositionally acquired knowledge. In this context, we will be interested in the question of how, in the process starting with perception, can we identify thinking – and our awareness that we are thinking – as an activity irreducible to a much-refined perception.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AA - Filosofie a náboženství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
60303 - Theology
60304 - Religious studies
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2021
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
26. 4. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Datum dodání záznamu
22. 2. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
4 886 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 376 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
510 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 886 tis. Kč
Statní podpora
4 376 tis. Kč
89%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AA - Filosofie a náboženství
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021