Pravděpodobnostní argumentace v pozdně scholastické logice
Cíle projektu
Předmětem projektu bude pozdně scholastická analýza pravděpodobnostní argumentace, tzn. typu argumentů, které jsou pravděpodobnostní (tj. neplatí, že jsou-li pravdivé předpoklady, jsou nutně pravdivé i závěry), non-monotónní (připojení další premisy může změnit platné odvození v neplatné) a jejich (typickou) funkcí je utváření zobecňování. Dílčími tématy projektu budou pozdně scholastické pojetí pravděpodobnosti, pojetí pravděpodobnostní evidence v barokní scholastice, pozdně scholastické pojetí pravděpodobnosti jako logické modality, pravděpodobnostní interpretace logického vyplývání v scholastické logice a pozdně scholastické pojetí induktivních argumentů. Z historického hlediska se projekt bude zaměřovat na scholastickou logickou tradici mezi lety 1550 a 1800 (tj. mezi vznikem jezuitské scholastiky a zrušením jezuitského řádu), což odpovídá období mezi Pascalovou korespondencí s Fermatem o statistické pravděpodobnosti a objevu bayesiánské teorie pravděpodobnosti.
Klíčová slova
probabilityprobabilistic reasoninginductive reasoningnon-monotonic reasoningtheory of modalityscholastic logiclate scholastic philosophy
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Filosofický ústav AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-12408S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Probabilistic reasoning in late scholastic logic
Anotace anglicky
The subject matter of the project is late scholastic analysis of probabilistic reasoning, i.e., the type of arguments which are probabilistic (i.e., not necessarily truth-preserving), non-monotonic (an additional premise can render a valid inference invalid), and (typically) generalisation-forming. The partial topics of the project are: late scholastic view of probability and probabilistic reasoning, concept of probabilistic evidence in baroque scholasticism, late scholastic logic concept of probability as a logical modality, probabilistic interpretation of logical consequence in scholastic logic and late scholastic analysis of inductive reasoning. Historically the project will focus on the scholastic logical tradition in the period between 1550 and 1800 (between the emergence of Jesuit scholasticism and the suppression of the Jesuit order), which is contemporary to the period between Pascal’s correspondence with Fermat on statistical probability and the introduction of Bayessian probability.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AA - Filosofie a náboženství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
60303 - Theology
60304 - Religious studies
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2021
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
4. 4. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Datum dodání záznamu
22. 2. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
896 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
896 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
896 tis. Kč
Statní podpora
896 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AA - Filosofie a náboženství
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021