Postsocialistický producent: Skupinová tvůrčí práce v české filmové a televizní výrobě po r. 1989
Cíle projektu
Tento výzkum se na filmovou a televizní tvorbu po roce 1989 dívá z dosud neprozkoumaného hlediska: producentova. Ptá se, jak způsob řízení skupinové tvůrčí práce ovlivňuje kulturní, umělecké a komerční hodnoty audiovizuálních děl. S využitím současné metodologie pro kritické studium mediálních průmyslů (critical media industry studies, production studies) se zaměří na profesi, která je klíčem k pochopení postsocialistické transformace i dnešní pozice české audiovizuální tvorby v globalizovaném světě. Ve státem řízených médiích producenti neexistovali. První generace absolventů FAMU, jejichž pojetí producentské práce odpovídá evropským standardům (producent jako iniciátor projektu a koordinátor celého produkčního procesu z ekonomické i tvůrčí stránky), nastupuje až v druhé polovině 90. let. S tzv. developmentem a mezinárodními koprodukcemi začínají systematičtěji pracovat teprve v posledních deseti letech. Výzkum předpokládá, že producentské metody jsou zásadním faktorem komerčních i uměleckých úspěchů audiovizuální tvorby, a klade si za cíl vysvětlit jejich vývoj a důsledky.
Klíčová slova
Czech filmCzech televisionscreen industriesfilm producercreative workmedia industry studiesproduction studies
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-13616S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Postsocialist Producer: Collaborative Creative Practice in the Czech Screen Media Production after 1989
Anotace anglicky
This research project is approaching the post-1989 Czech film and TV industries from an unexplored perspective: the producer’s. It is asking how management of collaborative creative work influences cultural, artistic, and commercial values of the audiovisual works. Using current methodology of critical media studies and production studies, it focuses on the profession of key importance for both the post-1989 transformation and the current globalized media markets. Only after mid-1990s, a new generation of the FAMU school’s graduates adopted the standard European definition of producer as a project’s initiator and coordinator of the whole production process, both economically and creatively. Not until the last 5-10 years did Czech producers started more systematically approaching so-called development, international co-productions, and combining different media formats. This research project presupposes that producers’ practices are the key factor of commercial as well as artistic success, and aims to describe their evolution and explain their consequences.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
CEP - vedlejší obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20103 - Architecture engineering
50801 - Journalism
50802 - Media and socio-cultural communication
60204 - General literature studies
60205 - Literary theory
60206 - Specific literatures
60401 - Arts, Art history
60402 - Architectural design
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
60404 - Folklore studies
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2021
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
26. 4. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Datum dodání záznamu
22. 2. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
928 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
928 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
928 tis. Kč
Statní podpora
928 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021