Analytika uživatelských preferencí v modelech multimediální explorace
Cíle projektu
Při vyhledávání ve složených datových entitách (např. produktech v e-shopu) nemohou být efektivně použity strukturované dotazy v případech, kdy vyhledávací záměr obsahuje požadavek na vizuální podobu entity (produktu). V takovém případě systémy multimediální explorace představují možnost jak vyhledávat entity právě na základě vizuální podobnosti s abstraktním uživatelským dotazem. Nedílnou součástí explorace je iterativní proces navigace ve vizualizovaném prostoru entit, který poskytuje systému implicitní zpětnou vazbu. Ta sestává ze sekvence entit, které uživatel během explorace navštívil, kde každý prvek sekvence obsahuje jak vizuální složku entity (obrázek produktu), tak hodnoty v atributech (cena, atd). V tomto projektu chceme analyzovat vlastnosti sekvencí hodnot atributů na entitách uspořádaných procesem multimediální explorace. Tato analýza může přispět k metodám učení uživatelských preferencí, personalizovaného doporučování, doplňování chybějících hodnot atributů, atd. Sledování konzistence vizuálních rysů v entitách pak může vést k odhalení nových virtuálních atributů.
Klíčová slova
multimedia explorationuser preferencessimilarity searchimplicit user feedback
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-22224S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
User preference analytics in multimedia exploration models
Anotace anglicky
When searching for complex data entities (e.g., products in an e-shop), structured queries cannot be used when dealing with properties like visual appearance of the searched entity (product). In such case, multimedia exploration systems provide a way of searching based on visual similarity to the user's abstract query. It is the inherent part of the multimedia exploration process that user iteratively navigates in the visual space of data entities, providing thus an implicit feedback to the retrieval system. The feedback consists of a sequence of entities the user visited so far, where each sequence element is formed by the visual component (product image) and the attributes values (price, etc.). In this project we analyze the properties of attribute values from sequences of entities yielded by the multimedia exploration process. In particular, the analysis could contribute to user preference learning, personalized recommending, missing information completion, etc. Moreover, identifying consistent visual features could lead to discovery of new virtual attributes.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
IN - Informatika
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt přináší nové výsledky v oblasti sekvenční multimediální explorace. Významnými výstupy jsou zejména publikace řešící problematiku automatického vyhledávání virtuálních atributů použitelných v klasických relačních databázových schématech. Případná aplikace výsledků např. v internetovém nakupování zůstává otevřenou. V projektu nebyly shledány žádné nedostatky v dodržování grantových pravidel.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
3. 4. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP20-GA0-GA-U/02:1
Datum dodání záznamu
23. 7. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
4 374 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 279 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
1 095 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 374 tis. Kč
Statní podpora
3 279 tis. Kč
74%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
IN - Informatika
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2019