Modelování intenzivního chodu směsi dnových a nesených splavenin
Cíle projektu
Dvoufázová proudění v geomorfologických a průmyslových procesech transportují částice, které jsou často neseny kombinací vzájemných kolizí a turbulentního vznosu. Převažující mechanismus podpory částic závisí primárně na velikosti částic a jejich poloze ve vrstevnaté vnitřní struktuře proudění. Navrhovaný projekt se zabývá prouděním, v němž je část částic transportována v režimu dnových splavenin a zbytek v režimu nesených splavenin. Zaměřuje se na ustálené rovnoměrné proudění s volnou hladinou a transportem stejnozrnných a bimodálních splavenin. Opírá se o výsledky našeho předchozího výzkumu chodu kolizních dnových splavenin a pomocí teorie a experimentu řeší popis vnitřní struktury proudění a její vliv na průtok sedimentu, odpor a kapacitu koryta. Pro teoretický popis budou použity přístupy založené na reologii zrnitých směsí, včetně kinetické teorie. Stěžejním výsledkem bude matematický model a jeho numerický řešitel pro predikci vnitřní struktury a integrálních veličin proudění. Model bude kalibrován a validován výsledky experimentů v laboratorním sklopném žlabu.
Klíčová slova
channel morphologysedimenttransportgrain collisionkinetic theoryturbulent suspensionlaboratory flumeexperiment
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 23 (SGA0201900001)
Hlavní účastníci
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
19-18411S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Modelling of intense collisional sediment transport with turbulent suspension
Anotace anglicky
Solid-liquid flows in geomorphological and industrial processes transport grains which are often supported by a combination of mutual collisions and turbulent suspension. A dominating support mechanism depends primarily on grain size and on local position in a layered structure of the solid-liquid flow. The proposed project deals with flows in which some grains are suspended by turbulent eddies of carrying liquid and the rest is transported as collisional bed load. We focus on steady-state uniform open-channel flow with monodisperse or bimodal sediment. Results of our previous research on purely collisional flows will be exploited to theoretically and experimentally describe the flow internal structure and its impact on the sediment discharge and open-channel friction/capacity. Granular rheology based approaches, including the kinetic theory, will be employed to formulate a mathematical model and its numerical solver. Model predictions of the flow internal structure and flow integral quantities will be calibrated and validated by experiments in a laboratory tilting flume.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20101 - Civil engineering
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JN - Stavebnictví
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
30. 6. 2022
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2022
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP23-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
26. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
6 258 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
6 258 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
6 258 tis. Kč
Statní podpora
6 258 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Civil engineering
Doba řešení
01. 01. 2019 - 30. 06. 2022