Politická polarizace v České republice: Případ vícestranického systému
Cíle projektu
Cílem projektu je výzkum polarizace veřejného mínění v ČR pomocí aplikace nové konceptualizace polarizace a nových měřících nástrojů konstruovaných k zachycení tohoto fenoménu ve vícestranickém systému. Dosavadní výzkum polarizace a s ním spojené nástroje totiž odpovídají kontextu bipolárního bipartismu v USA. Navrhované měřící nástroje chápou polarizaci jako vícedimenzionální koncept reflektující komplexitu politických postojů a sociálních vztahů ve společnosti. Kromě identifikace charakteru politické polarizace v ČR a identifikace polarizovaných skupin a polarizačních témat se projekt zabývá hlavním akcelerátorem polarizačních procesů – konzumací informací skrze sociální média. Sociální média a související jevy (selektivní expozice, ozvěnové komory, negativita a hrubost) posilují rozdělení společnosti. Projekt se zaměřuje na to, jak lidé na sociálních médiích zpracovávají informace, a na to, zda a jakým způsobem političtí aktéři sociální média využívají k polarizačnímu typu komunikace. Projekt přichází s komplexní studií polarizace veřejného mínění v ČR.
Klíčová slova
political sciencepolitical polarizationpolarization of public opinionsocial mediaelite polarizationsurvey researchcontent analysis
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 23 (SGA0201900001)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
19-24724S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Political polarization in the Czech Republic: The case of multi-party system
Anotace anglicky
This project examines polarization of public opinion in the Czech Republic. The main task is to apply new measures capturing polarization in a multiparty system to bridge a major gap in current research of mass polarization, which is anchored in the bipolar and bipartisan system of US politics. The project applies newly developed measures of polarization and approaches polarization as a multidimensional complex process. Apart from identification of polarized social groups and polarizing issues, the project seeks to address a major cause of opinion polarization – consumption of information on social media. Social media and related phenomena (selective exposure, echo chambers, negativity, and incivility) contribute to divisions among citizens. The project focuses on how Czech citizens process information on social media through analyses of politicians’ social media and how their communication includes polarizing strategies. The project offers a comprehensive study of polarization of public opinion in the Czech Republic.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50802 - Media and socio-cultural communication
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
31. 12. 2022
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
12. 4. 2022
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP23-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
26. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
3 407 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 356 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
51 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 407 tis. Kč
Statní podpora
3 356 tis. Kč
98%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Media and socio-cultural communication
Doba řešení
01. 01. 2019 - 31. 12. 2022