Vliv granulometrického složení na proudění hrubozrnných suspenzí
Cíle projektu
Při dopravě hrubozrnných suspenzí (směsí nosné kapaliny a hrubozrnných pevných částic) v potrubí dochází k výrazně vyšším energetickým ztrátám třením než u proudění samotné nosné kapaliny. Nárůst tření je způsoben především kontaktem dopravovaných částic se stěnou potrubí. Pro potřeby snížení energetické náročnosti dopravy je žádoucí minimalizovat tření při proudění, přičemž vhodnou metodou může být přidání jemnozrnné složky. Interakce dvou různých frakcí v proudící kapalině bimodální směsi může pozitivně ovlivnit mechanické tření na stěně potrubí. Nicméně, různé jemnozrnné frakce ovlivňují tření hrubozrnné frakce v rámci proudění bimodální směsi různými mechanismy. Projekt zkoumá na základě identifikace a popisu mechanismů řídících interakci dvou frakcí vhodné granulometrické složení bimodálních suspenzí s cílem optimalizace snižování energetické náročnosti při dopravě suspenzí. Pozornost se kromě vzájemné velikosti jednotlivých frakcí zaměří na vliv poměru jejich koncentrací v bimodální směsi a na vliv veličin proudění při optimalizaci návrhu a provozu dopravního potrubí.
Klíčová slova
solids hydrotransportcoarse slurrygrain size distributionfrictional energy loss
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202000001
Hlavní účastníci
Ústav pro hydrodynamiku AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
20-13142S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Influence of granulometric composition on flow of heterogeneous slurries
Anotace anglicky
Pipe flow of heterogeneous solid-liquid mixture (slurry) produces considerably higher friction than flow of carrying liquid alone. The increase in friction is due primarily to contacts of transported solid particles with a pipe wall. In order to decrease the frictional energy loss during slurry transport, it is appropriate to minimize contact friction and an addition of finer solids fraction can be instrumental in reaching this goal. However, different finer fractions affect the coarse fraction friction in bimodal slurry flow through different mechanisms. The project investigates a suitable granulometric composition of bimodal slurries with an aim to minimize energy costs of the slurry transport. The research is based on an identification and description of mechanisms governing interaction of two fractions in the bimodal slurry flow. A special attention is paid to the proportion of grain sizes and volume concentrations of individual fractions as well as to an effect of flow conditions on an optimization of design and operation of pipelines transporting heterogeneous slurries.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20101 - Civil engineering
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JN - Stavebnictví
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2020
Ukončení řešení
31. 12. 2022
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
8. 4. 2022
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP23-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
26. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
4 590 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 590 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 590 tis. Kč
Statní podpora
4 590 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Civil engineering
Doba řešení
01. 01. 2020 - 31. 12. 2022