Libuše zpívá. Hudebnědramatická zpracování mytologického námětu ve středoevropské kultuře 17.–20. století
Cíle projektu
Cílem projektu je komplexně zmapovat hudebně-dramatická zpracování mýtu o kněžně Libuši ve středoevropské hudební kultuře 17.–20. století. Bájná kněžna Libuše představuje jedinečný fenomén – objevila se poprvé v italské barokní opeře konce 17. století, na rozdíl od mnoha jiných postav však nezmizela, v průběhu 19. století zapůsobila na operu německou a zvláště českou a přetrvala ještě ve 20. století. Operní (výjimečně též kantátové) realizace Libuše byly od počátků silně politicky zatížené, promítaly se do nich aktuální události, byly zamýšleny jako korunovační opery. Projekt usiluje o nové prozkoumání tohoto fenoménu prostřednictvím interdisciplinárního výzkumu muzikologů a literárních historiků, a odkrýt tak souvislosti, jež úzce oborově a národně zaměřenému bádání dosud unikaly. Hlavním výstupem bude německojazyčná kolektivní monografie v rozsahu cca 250 stran a českojazyčná edice pramenů (operních libret) s úvodní studií, obsahující originální jazyk libret s českými překlady.
Klíčová slova
Princess LibušeCzech operaGerman operaItalian operaNational operalibrettoCentral European Artart and politics
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202000001
Hlavní účastníci
Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
20-14534S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Libuše sings. Musico-Dramatic Adaptations of the Mythological Subject in Central European Culture between the 17th and 20th Centuries
Anotace anglicky
The goal of the project is a complex exploration of musico-dramatic adaptations of the Libuše myth in Central European music culture between the 17th and 20th centuries. The mythical figure of Princess Libuše forms a unique phenomenon – she appeared for the first time in baroque opera of the late 17th century, and in contrast to many other theatrical figures Libuše did not disappear but strongly impressed 19th-century opera in German-speaking countries and above all in the Czech Lands; the influence of these traditions was still alive in the 20th century. Realizations of the Libuše subject matter in opera (and especially cantata) were from the very beginning politically involved, they reflected actual political situations and served as coronation operas. The project aims to grasp this phenomenon through interdisciplinary research, joining musicologists and literary historians and hence uncovering multi-layer connections which up to now have been lacking or which have suffered from too narrow a focus in terms of genre and national research. The main outputs of the project will be a mo
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60401 - Arts, Art history
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2020
Ukončení řešení
30. 6. 2023
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP24-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 5. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
3 832 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 832 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 832 tis. Kč
Statní podpora
3 832 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Arts, Art history
Doba řešení
01. 01. 2020 - 30. 06. 2023