Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv prenatálního stresu na raný psychický vývoj dítěte: role střevní mikrobioty a imunitní funkce

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202100005

  • Hlavní účastníci

    Univerzita Karlova / Filozofická fakulta

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    21-23288S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Linking prenatal stress to infant psychological development: the role of gut microbiota and immune function

  • Anotace anglicky

    Convincing evidence shows that prenatal stress increases a risk for developmental delays and behavioral problems in the offspring, but the pathways underlying these relations remain unclear. Recently, stressor-induced alterations in gut microbiota have been proposed as a mechanism linking prenatal stress with child outcomes. Additionally, immune function, which interacts closely with gut microbiota, is considered another potential pathway involved in long-term effects of prenatal stress. However, the evidence for these underlying mechanisms is still emerging and is mostly based on animal studies. While there are studies investigating the associations between prenatal stress and microbiota or immunity; and between microbiota or immunity and child outcomes, no human studies tested a mediation model integrating prenatal stress, microbiota/immunity and child psychological characteristics. The proposed study thus focuses on maternal gut microbiota and immune markers (cytokine levels) as mediators of the association between prenatal stress and infant behavior and development.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

  • OECD FORD - vedlejší obor

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    AN - Psychologie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 4. 2021

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2023

  • Poslední stav řešení

    K - Končící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    19. 5. 2022

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP23-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    20. 2. 2023

Finance

  • Celkové uznané náklady

    5 703 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    5 703 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč