Internet4Kids – Budování znalostí o internetu: perspektiva teorií konceptuální změny
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202200004
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
22-20771S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Internet4Kids – Learning about the internet: a conceptual change perspective
Anotace anglicky
Děti jsou častými uživateli internetu. Málo se však ví, jak si utváření své porozumění internetu a jeho fungování. V projektu zjistíme, jaké prekoncepce mají děti v různém věku o struktuře internetu a jeho fungování, co se o tomto tématu zvládnou naučit a co je pro ně obtížné. Provedeme průřezovou, mikrogenetickou studii (smíšený výzkum), ve které A) zmapujeme zmíněné prekoncepce u tří věkových skupin (žáci 4./5., 6./7. a 8./9. třídy) a učitelů neinformatiků (N~200), B) vysvětlíme polovině probandů z každé dětské skupiny toto téma a srovnáme jejich získané znalosti s prekoncepcemi starších dětí, C) zaznamenáme přirozený posun znalostí u dětí, které naší výukou neprošly (kontrolní skupina). Použijeme tematickou, frekvenční a mikrogenetickou výukovou analýzu, abychom detailně popsali mentální reprezentace dětí o tomto tématu a proces, jak si děti znalosti budují, a systematizovali oboje v rámci konkrétní teorie konceptuální změny, kterou pro náš účel rozšíříme. Projekt obohatí poznání v oblasti teorií konceptuální změny a přinese informace potřebné pro aktualizaci kurikul informatiky.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50103 - Cognitive sciences
OECD FORD - vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - další vedlejší obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi<br>AM - Pedagogika a školství<br>AN - Psychologie<br>BC - Teorie a systémy řízení<br>BD - Teorie informace<br>IN - Informatika
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2022
Ukončení řešení
31. 12. 2024
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
12. 3. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
5 144 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 144 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč