Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Internet4Kids – Budování znalostí o internetu: perspektiva teorií konceptuální změny

Cíle projektu

Children often use the internet, yet it remains unexplored how they come to understand what it is and how it works. This project will find out what age-specific preconceptions children have about the internet’s structure and function, what they can learn about it, and where learning difficulties lie. We will conduct a microgenetic/cross-sectional mixed-methods study in which A) we examine preconceptions of three child-groups (Grades 4/5, 6/7, 8/9) and naïve teachers (N~200) about this domain, B) explain the topic to half of each child-group and upon re-examination compare them to the older subgroups, C) the other half will be later re-examined without additional teaching. We will use thematic, frequency and microgenetic learning analyses to describe participants’ knowledge elements in detail and systematize these elements and the process giving rise to them within a ‘knowledge in pieces’ conceptual change framework, which we will advance to this end. The project will contribute to the conceptual change research field and inform global efforts on updating digital literacy curricula.

Klíčová slova

computing educationpreconceptionsinternetknowledgeconceptual changechildrenpupilsprimarylower secondary

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202200004

  • Hlavní účastníci

    Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    22-20771S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Internet4Kids – Learning about the internet: a conceptual change perspective

  • Anotace anglicky

    Děti jsou častými uživateli internetu. Málo se však ví, jak si utváření své porozumění internetu a jeho fungování. V projektu zjistíme, jaké prekoncepce mají děti v různém věku o struktuře internetu a jeho fungování, co se o tomto tématu zvládnou naučit a co je pro ně obtížné. Provedeme průřezovou, mikrogenetickou studii (smíšený výzkum), ve které A) zmapujeme zmíněné prekoncepce u tří věkových skupin (žáci 4./5., 6./7. a 8./9. třídy) a učitelů neinformatiků (N~200), B) vysvětlíme polovině probandů z každé dětské skupiny toto téma a srovnáme jejich získané znalosti s prekoncepcemi starších dětí, C) zaznamenáme přirozený posun znalostí u dětí, které naší výukou neprošly (kontrolní skupina). Použijeme tematickou, frekvenční a mikrogenetickou výukovou analýzu, abychom detailně popsali mentální reprezentace dětí o tomto tématu a proces, jak si děti znalosti budují, a systematizovali oboje v rámci konkrétní teorie konceptuální změny, kterou pro náš účel rozšíříme. Projekt obohatí poznání v oblasti teorií konceptuální změny a přinese informace potřebné pro aktualizaci kurikul informatiky.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50103 - Cognitive sciences

  • OECD FORD - vedlejší obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - další vedlejší obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
    AM - Pedagogika a školství
    AN - Psychologie
    BC - Teorie a systémy řízení
    BD - Teorie informace
    IN - Informatika

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2022

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2024

  • Poslední stav řešení

  • Poslední uvolnění podpory

    29. 2. 2024

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    12. 3. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    5 144 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    5 144 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Uznané náklady

5 144 tis. Kč

Statní podpora

5 144 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Grantová agentura České republiky

OECD FORD

Cognitive sciences

Doba řešení

01. 01. 2022 - 31. 12. 2024