Internet4Kids – Budování znalostí o internetu: perspektiva teorií konceptuální změny
Cíle projektu
Children often use the internet, yet it remains unexplored how they come to understand what it is and how it works. This project will find out what age-specific preconceptions children have about the internet’s structure and function, what they can learn about it, and where learning difficulties lie. We will conduct a microgenetic/cross-sectional mixed-methods study in which A) we examine preconceptions of three child-groups (Grades 4/5, 6/7, 8/9) and naïve teachers (N~200) about this domain, B) explain the topic to half of each child-group and upon re-examination compare them to the older subgroups, C) the other half will be later re-examined without additional teaching. We will use thematic, frequency and microgenetic learning analyses to describe participants’ knowledge elements in detail and systematize these elements and the process giving rise to them within a ‘knowledge in pieces’ conceptual change framework, which we will advance to this end. The project will contribute to the conceptual change research field and inform global efforts on updating digital literacy curricula.
Klíčová slova
computing educationpreconceptionsinternetknowledgeconceptual changechildrenpupilsprimarylower secondary
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202200004
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
22-20771S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Internet4Kids – Learning about the internet: a conceptual change perspective
Anotace anglicky
Děti jsou častými uživateli internetu. Málo se však ví, jak si utváření své porozumění internetu a jeho fungování. V projektu zjistíme, jaké prekoncepce mají děti v různém věku o struktuře internetu a jeho fungování, co se o tomto tématu zvládnou naučit a co je pro ně obtížné. Provedeme průřezovou, mikrogenetickou studii (smíšený výzkum), ve které A) zmapujeme zmíněné prekoncepce u tří věkových skupin (žáci 4./5., 6./7. a 8./9. třídy) a učitelů neinformatiků (N~200), B) vysvětlíme polovině probandů z každé dětské skupiny toto téma a srovnáme jejich získané znalosti s prekoncepcemi starších dětí, C) zaznamenáme přirozený posun znalostí u dětí, které naší výukou neprošly (kontrolní skupina). Použijeme tematickou, frekvenční a mikrogenetickou výukovou analýzu, abychom detailně popsali mentální reprezentace dětí o tomto tématu a proces, jak si děti znalosti budují, a systematizovali oboje v rámci konkrétní teorie konceptuální změny, kterou pro náš účel rozšíříme. Projekt obohatí poznání v oblasti teorií konceptuální změny a přinese informace potřebné pro aktualizaci kurikul informatiky.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50103 - Cognitive sciences
OECD FORD - vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - další vedlejší obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
AM - Pedagogika a školství
AN - Psychologie
BC - Teorie a systémy řízení
BD - Teorie informace
IN - Informatika
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2022
Ukončení řešení
31. 12. 2024
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
12. 3. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
5 144 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 144 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
5 144 tis. Kč
Statní podpora
5 144 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Cognitive sciences
Doba řešení
01. 01. 2022 - 31. 12. 2024