Fragmentované obrazy. Ke kořenům umění vitráží
Cíle projektu
Ve 12. až 15. století se vitráže staly oblíbeným médiem oživujícím středověké posvátné prostory třpytivými obrazy a barevným světlem. Výzkum raně středověké estetiky vitráží je však navzdory tomu pořád nedostatečný. Převažuje tradiční názor, že vitráže vznikly z pozdně antického římského opus sectile – techniky vykládání kameny nebo sklem –, což je však představa nepodložena důslednou rekonstrukcí. Navrhovaný projekt nabízí alternativu k tomuto narativu; jeho cílem je poukázat na fakt, že technické a vizuální aspekty vitráže mají kořeny spíše ve sklářské výrobě. Důmyslné členění prostoru a barev pro vytvoření obrazu pak nacházíme především u šperků vyrobených technikou přihrádkového emailu. Projekt nastoluje hypotézu o raně středověkém původu vitráže, což způsobilo převrat ve středověké tvorbě obrazů. Zároveň se snaží napřímit pozornost badatelů na zásadní vliv někdy marginalizovaných "menších" umění doby stěhování národů a evropského raného středověku na formování "středověké estetiky". Výstupem bude mezinárodní konference, sborník konferenčních příspěvků a závěrečná monografie.
Klíčová slova
stained glasscloisonnéjewelleryenamelsearly medieval artopus sectilematerial cultureMediterranean-Migrating populations relationshipmedieval aestheticsLate Antique Latin literaturefragmentationtransmedialityLate Antique art
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-05243S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Fragmented Images. Exploring the Origins of Stained Glass Art
Anotace anglicky
Between the 12th and the 15th centuries, stained glass became a preferred medium to animate medieval sacred spaces with glimmering images and colourful light. Despite this, the early medieval aesthetics of stained glass remains underexplored. The traditional narrative is that the idea of stained glass originated in Late Antique Roman opus sectile – a technique of inlaid stones or glass –, even though it is not supported by any consistent reconstruction. The aim of the project is to demonstrate that technical and visual aspects of stained glass are rooted in glass production. The ingenious compartmentation of space and colours to create an image is found especially in the cloisonné jewellery and enamels. It is thus suggested that stained glass originates in the early Middle Ages, which revolutionized medieval image-making. The project thus may result in the re-focus of scholarship on the marginalized “minor” arts of the Migration period and European early Middle Ages in the formation of “medieval aesthetics”. The main outputs will be a conference, its proceedings, and a monograph.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60401 - Arts, Art history
OECD FORD - vedlejší obor
60102 - Archaeology
OECD FORD - další vedlejší obor
60206 - Specific literatures
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AC - Archeologie, antropologie, etnologie
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
5 760 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 760 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
5 760 tis. Kč
Statní podpora
5 760 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Arts, Art history
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025