Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol
Cíle projektu
Projekt reaguje na stárnutí učitelské populace a postupný úbytek učitelů ve školách. Konkrétně je zaměřen na zkoumání pracovní schopnosti u učitelů druhého stupně základních škol a teoreticky je ukotven v modelu pracovních požadavků a zdrojů (job demands-resources model; JD-R). V rámci řešení projektu bude (i) navrhnut a ověřen nový výzkumný nástroj pro měření vímané pracovní schopnosti u specifické profesní skupiny učitelů; (ii) prozkoumány vztahy mezi pracovní schopností a dalšími proměnnými (např. demografickými, pracovními, vztahovými, psychologickými) s cílem identifikovat možné příčiny a důsledky pracovní schopnosti; (iii) hledána odpověď otázku na to, zdali existuje na základních školách organizační klima ovlivňující úroveň pracovní schopnosti učitelského sboru. Výzkum bude realizován jako longitudinální se smíšeným výzkumným designem. Hlavními nástroji sběru dat budou dotazníky (kvantitativní část) a polostrukturované rozhovory s řediteli škol (kvalitativní část). Výsledky budou publikovány ve čtyřech recenzovaných časopisech.
Klíčová slova
work abilityjob demandsjob resourcesagingteaching profession
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-05312S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Research on perceived work ability among lower secondary school teachers
Anotace anglicky
The project responds to teacher aging and teacher attrition. Specifically, it focuses on examining the work ability of lower secondary school teachers and is grounded in the job demands-resources (JD-R) model. In the project, (i) a research instrument for measuring the perceived work ability of a specific professional group of teachers will be developed and verified; (ii) the associations between work ability and other variables (e.g., demographic, work-related, relational, psychological) will be examined in order to identify the antecedents and outcomes of work ability; and (iii) the question of whether there is an organizational climate in upper secondary schools that affects the level of work ability of the teaching staff will be answered. The research will employ a longitudinal and mixed-method research design. The main instruments for data collection will be questionnaires (quantitative part) and semi-structured interviews with headteachers (qualitative part). The results will be published in four peer-reviewed journals.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
30305 - Occupational health
OECD FORD - další vedlejší obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
AN - Psychologie
AQ - Bezpečnost a ochrana zdraví, člověk – stroj
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
3 768 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 768 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
3 768 tis. Kč
Statní podpora
3 768 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025