Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tři experimenty o využití význačnosti pro udržitelné dodržování daňových předpisů

Cíle projektu

I když používání "nudge" intervencí ke zvýšení dodržování daňových předpisů v poslední době získalo na popularitě, několik otázek stále zůstává otevřených, protože tyto intervence nejsou vždy úspěšné a jejich účinky jsou často velmi krátkodobé. Proto chceme použít teorii význačnosti k vysvětlení následujících témat: (i) zda účinek nudge intervencí závisí na tom, zda je v souladu s motivací daňových poplatníků daň přiznat či ne; ii) zda a kdy lze dosáhnout udržitelného dodržování pravidelně opakovanou intervencí; iii) mají-li upomínky jiný účinek na opožděné daňové poplatníky než na ty, kteří lhůtu ještě nezmeškali, a na domácnosti ve srovnání s jednotlivci; iv) rozklíčování kanálů, skrze které funguje zjednodušená komunikace instituce vybírající daně směrem k daňovým poplatníkům. Pro osvětlení této problematiky navrhujeme ve spolupráci s Finanční správou Slovenska dva řízené laboratorní experimenty a jeden přírodní terénní experiment.

Klíčová slova

taxesexperimentnon-compliancesustainabilitysalience

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202300001

  • Hlavní účastníci

    Vysoká škola ekonomická v Praze / Fakulta podnikohospodářská

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    23-07136S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Three experiments on using salience towards sustainable tax compliance

  • Anotace anglicky

    While using nudges to increase tax compliance has recently gained popularity, several questions remain open as the interventions do not always succeed, and the effects are often short-lived. We plan to apply the salience theory to explain the following issues: (i) if the effect of nudge depends on whether it is aligned with taxpayer’s motivation to comply or not; (ii) if and when a sustainable compliance may be achieved by a periodically repeated intervention; (iii) if reminders have different effect on late taxpayers compared to those who have not missed the deadline yet, and on households compared to individuals; (iv) through which channels a simplified communication of tax-collecting authority towards taxpayers works. To shed light on these issues, we propose two controlled laboratory experiments and one natural field-experiment in cooperation with the Financial Administration of Slovakia.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

  • OECD FORD - vedlejší obor

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AH - Ekonomie
    GA - Zemědělská ekonomie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2023

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2025

  • Poslední stav řešení

    K - Končící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    29. 2. 2024

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    21. 2. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    4 089 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    4 089 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Uznané náklady

4 089 tis. Kč

Statní podpora

4 089 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Grantová agentura České republiky

OECD FORD

Applied Economics, Econometrics

Doba řešení

01. 01. 2023 - 31. 12. 2025