Tři experimenty o využití význačnosti pro udržitelné dodržování daňových předpisů
Cíle projektu
I když používání "nudge" intervencí ke zvýšení dodržování daňových předpisů v poslední době získalo na popularitě, několik otázek stále zůstává otevřených, protože tyto intervence nejsou vždy úspěšné a jejich účinky jsou často velmi krátkodobé. Proto chceme použít teorii význačnosti k vysvětlení následujících témat: (i) zda účinek nudge intervencí závisí na tom, zda je v souladu s motivací daňových poplatníků daň přiznat či ne; ii) zda a kdy lze dosáhnout udržitelného dodržování pravidelně opakovanou intervencí; iii) mají-li upomínky jiný účinek na opožděné daňové poplatníky než na ty, kteří lhůtu ještě nezmeškali, a na domácnosti ve srovnání s jednotlivci; iv) rozklíčování kanálů, skrze které funguje zjednodušená komunikace instituce vybírající daně směrem k daňovým poplatníkům. Pro osvětlení této problematiky navrhujeme ve spolupráci s Finanční správou Slovenska dva řízené laboratorní experimenty a jeden přírodní terénní experiment.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Vysoká škola ekonomická v Praze / Fakulta podnikohospodářská
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-07136S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Three experiments on using salience towards sustainable tax compliance
Anotace anglicky
While using nudges to increase tax compliance has recently gained popularity, several questions remain open as the interventions do not always succeed, and the effects are often short-lived. We plan to apply the salience theory to explain the following issues: (i) if the effect of nudge depends on whether it is aligned with taxpayer’s motivation to comply or not; (ii) if and when a sustainable compliance may be achieved by a periodically repeated intervention; (iii) if reminders have different effect on late taxpayers compared to those who have not missed the deadline yet, and on households compared to individuals; (iv) through which channels a simplified communication of tax-collecting authority towards taxpayers works. To shed light on these issues, we propose two controlled laboratory experiments and one natural field-experiment in cooperation with the Financial Administration of Slovakia.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AH - Ekonomie
GA - Zemědělská ekonomie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
4 089 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 089 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
4 089 tis. Kč
Statní podpora
4 089 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Applied Economics, Econometrics
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025