Československá, maďarská a polská populární hudba v nadnárodním kontextu: mechanismy a objekty hudební výměny v období státního socialismu
Cíle projektu
Projekt zkoumá fungování populárně hudební kultury v mezinárodním/nadnárodním kontextu, konkrétně v rámci středoevropského regionu definovaného státy, jakými byly Československo, Maďarsko a Polsko v době státního socialismu (1945–1990). Výzkum se zaměřuje na čtyři základní tematické okruhy: 1) instituce a politiky, které zprostředkovávaly výměnu populární hudby mezi uvedenými socialistickými zeměmi; 2) prostor, v němž byla výměna realizována (hudební festivaly, koncerty, média, hudební vydavatelství); 3) individuální nositelé mezinárodního přenosu populární hudby (zpěváci, hudebníci, skladatelé, publicisté, představitelé hudebního průmyslu a státní kulturní politiky); 4) populární hudba, která byla předmětem této výměny (její stylově-žánrová identita, funkce, estetika a recepce). Hlavním výstupem mezinárodního a interdisciplinárně založeného týmu bude monografie v anglickém jazyce, která bude vůbec prvním komplexním zpracováním mezinárodního/nadnárodního fungování populární hudby ve vybraném středoevropském regionu v době státního socialismu.
Klíčová slova
popular musictransnationalitynational identityEast-Central EuropeCzechoslovakiaHungaryPolandmusic exchangemusic receptionmusic aestheticsmusic industrymusic scenecultural policystate socialismEastern bloc
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202400001
Hlavní účastníci
Univerzita Palackého v Olomouci / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
24-11271S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Czechoslovak, Hungarian, and Polish Popular Music in a Transnational Context: Mechanisms and Objects of Music Exchange in the Era of State Socialism
Anotace anglicky
The project examines the functioning of popular music culture in an international/transnational context, specifically within the East-Central European region defined by the states of Czechoslovakia, Hungary, and Poland during the period of state socialism (1945–1990). The research focuses on four main thematic areas: (1) institutions and policies that mediated the exchange of popular music between the aforementioned socialist countries; (2) spaces in which the exchange took place (music festivals, concerts, media, music publishing); (3) individual carriers of the international transmission of popular music (singers, musicians, composers, journalists, music officials); (4) popular music that was the subject of this exchange (its style-genre identity, function, aesthetics, and reception). The main output of the international and interdisciplinary team will be a monograph in English, which will be the first ever comprehensive treatment of the international/transnational functioning of popular music in the chosen East-Central European region during the period of state socialism.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2024
Ukončení řešení
31. 12. 2026
Poslední stav řešení
B - Běžící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
19. 3. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
3 720 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 720 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 720 tis. Kč
Statní podpora
3 720 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Doba řešení
01. 01. 2024 - 31. 12. 2026