Za nový model pedagogické vědy – totalita, ideologie a politická instrumentalizace v pedagogice v období komunismu
Cíle projektu
Širší, ale i vzdělávací diskuse se v České republice stále vyrovnává s „dědictvím“ komunistické totality, která proměnila mentalitu a každodennost české společnosti, vědy, školy a vzdělávání. Mnohdy za tím stojí i nedostatečná kritická reflexe tohoto období. Výzkumný projekt analyzuje utváření a transfer pedagogického vědění a proměnu praktik pedagogické vědy na příkladu instituce Pedagogického ústavu J.A.Komenského Československé akademie věd v letech 1948-1968. Analýza se zaměřuje na otázku ideologizace, sovětizace, politické instrumentalizace a snahy o udržení vědecké autonomie pedagogiky pod totalitní kontrolou moci. Téma je zpracováno pomocí metod rekonstrukce utváření, změny a „rezistence“ pedagogického vědění a diskurzivní analýzou „kolektivní odborné paměti“. Výsledky budou publikovány v zahraničních časopisech (impact/Scopus) a v zahraniční publikované monografii a využívány při síťování interdisciplinárních mezinárodních vědeckých týmů. Projekt doplní mezeru v mezinárodním výzkumu k roli pedagogické vědy v totalitních společnostech „východního bloku“.
Klíčová slova
educational sciencesmemoryideologization of sciencetotalitarianismscientific transfertransfer of pedagogical knowledgecrisis of scienceconflict of knowledge
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202500001
Hlavní účastníci
Technická univerzita v Liberci / Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
25-16883S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
For a New Model of Educational Sciences - Totalitarianism, Ideology and Political Instrumentalization in Educational Sciences in the Communist Period
Anotace anglicky
The Czech wider and educational discussion is still facing the "legacy" of communist totalitarianism, which has transformed the mentality and everyday life of Czech society, science, schools and education. This is often the result of an uncritical reflection on this period. The project analyses the formation and transfer of pedagogical knowledge and the transformation of the practices of educational science on the example of the J.A. Comenius Institute of Pedagogy (Czechoslovak Academy of Sciences, 1948-1968). The focus is on the ideologization, Sovietization, political instrumentalization and the question of the scientific autonomy of educational science under the totalitarian control. The project uses methods of reconstructing the formation, change and "resistance" of pedagogical knowledge and discursive analysis. The results will be published in international journals (Impact/Scopus), in a monograph abroad, used in the networking of interdisciplinary international research teams and will fill a gap in international research on the role of education in the "Eastern Bloc" countries.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
25. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
2 931 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 931 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 931 tis. Kč
Statní podpora
2 931 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 01. 2025 - 31. 12. 2027