Malby na kameni 1530-1630
Cíle projektu
V průběhu 16. stletí experimentovali malíři s v Itálii s malbami na leštěných kamenech, které se jevily jako velmi atraktivní materiál. Umělci předpokládali, že barevná vrstva dobře přilne k této nové podložce a zůstane tak trvale zachována pro budoucno.Kameny, zejména břidlice se staly vyhledávaným materiálem také pro manumentální kompozice a pro oltářní obrazy. Brzy se kamenné podložky, - mramory, lydity, břidlice - začaly používat i pro obrazy malých formátů, určených buď pro soukromou zbožnost nebopro sběratele. Nové řešení přinášely bohatě žilkované dendrity nebo mramory, jejichž přírodní kresba se stala podnětem k tomu, aby ji malíř využil pro chystanou kompozici - Příroda a Umění tu podle dobových názorů spolupracovaly. Malby napolodrahokamech vyvolávaly posléze zájem prestižních evropských sběratelů i na severní straně Alp.V chystané knize budou reprodukovány kvalitní, ale téměř neznámé obrazy z evropských a amerických sbírek.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 10 (SGA02007GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
408/07/0376
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Painting on stone 1530 - 1630
Anotace anglicky
During the 16th century artists experimented with paintings on stone.Thit idea was first suggested by art theoreticians in Italy (Vasari. The stone ground was used also for monumental works and altars. In a later stage, polished stone plaques have been also valued for small size paintings.This technique was adopted later by some artists living north of the Alps, for example in Prague at the time of Rudolf II or in Munich. A previous GACR grant No.408/040693 allowed me to study this subject. My study should serve as a basis for the publication financed through the grant I am asking for. In the meantime, I have found some new facts, which will update the already written text. The available documentation about the paintings on stone proves that the quality of the paintings from european and american collections is high and it will certainly make the publication attractive.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20103 - Architecture engineering
60401 - Arts, Art history
60402 - Architectural design
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
60404 - Folklore studies
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Výsledkem je odborná publikace o dosud celkem neznámém tématu. Kniha Malby na kameni, umělecký experiment 1530 - 1650, kterou 2007 vydala Národní galerie v Praze, se zabývá malbami na břidlicích a mramorech, posléze i vzácných kamenech a polodrahokamech.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2007
Ukončení řešení
31. 12. 2007
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 1. 2007
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP08-GA0-GA-U/04:3
Datum dodání záznamu
16. 12. 2008
Finance
Celkové uznané náklady
740 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
740 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
740 tis. Kč
Statní podpora
740 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
Doba řešení
01. 01. 2007 - 31. 12. 2007