Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407-12-0594
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Dyslexia - verification of specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis)
Anotace anglicky
The project aims to examine SPLD hypothesis within the population of Czech children with dyslexia. The hypothesis was recently introduced by A. Fawcett and R. Nicolson. They assume that dyslexia is caused by deficits of procedural memory brain system (i.e.a particular neural brain circuit). The project will involve 7-10 year-old children, who will participate in a series of tests which put particular demands on procedural memory system. We expect significant differences in outcomes between a group of children with dyslexia and the intact population. These differences are expected even when children with dyslexia will exhibit a relatively good ability phonemic awareness during individual testing. The project will also use computational modeling methodology, which allows simulation of information processing in selected functional systems of the human brain - in this case, it will be a simulation of procedural memory processing. Results will be used to propose further research (e.g. using functional brain imaging methodology), and new assessment and intervention methods.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt se zaměřil na výzkum v ČR dosud okrajově sledovaných psychologických souvislostí dyslexie, konkrétně ověření SPLD hypotézy. Jedná se o významný přínos pro obor psychologie i související obory (neurovědy, speciální pedagogika). Nebyla publikována souhrnná odborná kniha, uplatněný výstup Jimp není panelem považován za plnohodnotnou náhradu.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2012
Ukončení řešení
24. 11. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Datum dodání záznamu
28. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
1 302 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 302 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč