Aeroelastická stabilita mostů a jiných inženýských staveb
Cíle projektu
Aeroelasticita mostů je interdisciplinárním inženýrským oborem, využívající aparát mechaniky, matematiky, fyziky tekutin a počítačové analýzy. Od počátku byl motivován praktickými požadavky na komplexní a bezpečné konstrukce citlivé na zatížení větrem, které je charakterizováno spolupůsobením několika stochastických procesů, se nejvýznamněji projevuje v kombinaci s extrémními statickými a dynamickými účinky. Jejich vlivem dochází k opakované nestabilní nelineární odezvě, která vede k poškození a zkrácení životnosti konstrukce. Tyto jevy znamenají závažný problém s ohledem na stále rostoucích nároky na délku mostů, hmotnost a vysokou odolnost. Řešení úkolu bude zaměřeno na zpracování obecné metodiky posuzování a fyzikální interpretace aeroelastické stability mostních profilů se zahrnutím náhodných šumů jako přirozených činitelů, jejichž působení ovlivňuje odezvu v negativním i v pozitivním smyslu. Práce budou spočívat v experimentálním výzkumu spjatém s paralelně vyvíjenými teoretickými nelineárnímistochastickými modely aeroelastické nestability. Experimentální data budou získávána zkouškami na problémově orientovaných modelech s využitím unikátního experimentálního mechanismu a moderních metod v aerodynamickém tunelu. Experimentální data budou verifikována numericky pomocí inovovaného řešiče Navier-Stokesovy rovnice, který byl vyvinut na pracovišti navrhovatele. Výsledky projektu budou směřovat k řešení úloh inženýrské praxe a tvorbě normových dokumentů.
Klíčová slova
aeroelasticitybridgesstabilitynon-linear effectswind engineeringaerodynamic tunnel
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Mezinárodní projekty
Veřejná soutěž
Mezinárodní projekty 1 (SGA02007GA1GC)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
103/07/J060
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Aeroelastic stability of bridges and other civil engineering structures
Anotace anglicky
Bridge aeroelasticity is an engineering discipline combining mechanics, physics of fluids and computational fluid mechanics. From the very birth it reflects first and foremost the practical demand for complex and safe design of wind sensitive structures.The wind load acting upon the bridge and/or their load-bearing parts can cause damage due to the extreme static and dynamic (generally non-linear self-induced) response and influence their lifetime. This is serious question in the light of ever growingrequirements; longer spans, lighter structures and higher resistance. In the project, the methods using stochastic concept will be preferred for that. Such a complex problems may be analysed on the basis of a combination of the theoretical and experimental research only. It is focused on the further investigation of aeroelastic stability of bridge type cross-sections. Stochastic approach includes the influence of noises having has an impact on structural response in all senses. The part of the researchwill rest on an experimental activity focused on the verification of simultaneously developed theoretical models. The experimental data will come out from the problem oriented models of bridges in wind tunnel and unique experimental mechanism. Numericalanalysis will use refined solver of Navier-Stokes equation being developed by applicants. The results of the project will be used in practical engineering tasks and within the preparation of national applications of design codes.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
JM - Inženýrské stavitelství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Řešení projektu proběhlo podle plánu jak z hlediska odborného tak i z hlediska čerpání finančních prostředků.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2007
Ukončení řešení
30. 6. 2010
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 4. 2010
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP11-GA0-GC-U/03:3
Datum dodání záznamu
9. 2. 2015
Finance
Celkové uznané náklady
2 626 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 426 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
200 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 626 tis. Kč
Statní podpora
2 426 tis. Kč
92%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
JM - Inženýrské stavitelství
Doba řešení
01. 07. 2007 - 30. 06. 2010