Efekt pozornostně zaměřené instrukce a zraku na nezáměrnou nevidomost
Cíle projektu
Dosavadní poznatky naznačují, že verbální instrukce může ovlivnit zaměření pozornosti u jedinců buď na interní podnět (např. koordinace prováděného pohybu) nebo na externí podnět jako je enviromentální stimulus (objekt, znak, místo). Během učení lidé pravidelně dostávají pokyny, které směřují jejich pozornost a zrak na jednotlivé aspekty úkolu. Zrak je uváděn jako možný mechanismus podílející se na různých efektech pozornostního zaměření instrukce. Přestože bylo prokázáno, že zrak nepůsobí jako zprostředkovatel výhod spojených s externím zaměřením pozornosti, neexistuje studie, která by se zabývala souvislostí mezi zaměřením pozornosti, vizuální pozorností a nezáměrnou nevidomostí, což je psychický nedostatek pozornosti, který není spojen s žádným vizuálním deficitem. Tato studie je zaměřena na zkoumání účinků různého pozornostního a vizuálního zaměření na nezáměrnou nevidomost. Předpokládáme, že externí zaměření pozornosti by mohlo větším přínosem pro výkon, mohlo by ovlivnit využívání vizuální pozornosti a následně tak snížit nezáměrnou nevidomost.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Juniorské granty
Veřejná soutěž
Juniorské granty 2 (SGA0201600002)
Hlavní účastníci
Univerzita Palackého v Olomouci / Fakulta tělesné kultury
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
16-24281Y
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The effects of attentional focus instructions and vision on inattentional blindness
Anotace anglicky
Research studies have suggested that verbal instructions can direct performers’ focus of attention to either internal (e.g., coordination of movement execution) or external such as environmental stimuli (objects, features, or locations). During learning, performers regularly receive verbal instructions that direct attention and vision to particular aspects of the task. Vision has also been proposed as a possible mechanism accounting for the differential effects of internal and external focus of attention. While, vision has not been found to mediate performance advantages associated with an external focus, to date, studies examining this relationship have not considered the relations of attentional focus, visual attention and inattentional blindness. In the present study, we are interested in examining the effects of different attentional focus instructions and visual attention on inattentional blindness. We hypothesize that external focus of attention could be more beneficial for performance and affect the use of visual attention and consequently decrease inattentional blindness.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Zhodnocení výsledků projektu
Odložená závěrečná zpráva je extrémně stručná. Výzkumná data byla dle dostupných informací shromážděna a vyhodnocena. Deklarovaný plán publikačních aktivit nebyl splněn, žádná z uplatňovaných publikací nemohla být uznána (odklon od původně avizované cílové skupiny respondentů nebo nenaplnění znaků druhu výsledku).
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2016
Ukončení řešení
25. 4. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
17. 3. 2017
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP20-GA0-GJ-U/02:2
Datum dodání záznamu
8. 9. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
1 628 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 628 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
1 628 tis. Kč
Statní podpora
1 628 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AN - Psychologie
Doba řešení
01. 01. 2016 - 25. 04. 2019