Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Efekt pozornostně zaměřené instrukce a zraku na nezáměrnou nevidomost

Cíle projektu

Dosavadní poznatky naznačují, že verbální instrukce může ovlivnit zaměření pozornosti u jedinců buď na interní podnět (např. koordinace prováděného pohybu) nebo na externí podnět jako je enviromentální stimulus (objekt, znak, místo). Během učení lidé pravidelně dostávají pokyny, které směřují jejich pozornost a zrak na jednotlivé aspekty úkolu. Zrak je uváděn jako možný mechanismus podílející se na různých efektech pozornostního zaměření instrukce. Přestože bylo prokázáno, že zrak nepůsobí jako zprostředkovatel výhod spojených s externím zaměřením pozornosti, neexistuje studie, která by se zabývala souvislostí mezi zaměřením pozornosti, vizuální pozorností a nezáměrnou nevidomostí, což je psychický nedostatek pozornosti, který není spojen s žádným vizuálním deficitem. Tato studie je zaměřena na zkoumání účinků různého pozornostního a vizuálního zaměření na nezáměrnou nevidomost. Předpokládáme, že externí zaměření pozornosti by mohlo větším přínosem pro výkon, mohlo by ovlivnit využívání vizuální pozornosti a následně tak snížit nezáměrnou nevidomost.

Klíčová slova

motor controlvisual attentionconcetrationbalancesaccade

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Juniorské granty

  • Veřejná soutěž

    Juniorské granty 2 (SGA0201600002)

  • Hlavní účastníci

    Univerzita Palackého v Olomouci / Fakulta tělesné kultury

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    16-24281Y

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    The effects of attentional focus instructions and vision on inattentional blindness

  • Anotace anglicky

    Research studies have suggested that verbal instructions can direct performers’ focus of attention to either internal (e.g., coordination of movement execution) or external such as environmental stimuli (objects, features, or locations). During learning, performers regularly receive verbal instructions that direct attention and vision to particular aspects of the task. Vision has also been proposed as a possible mechanism accounting for the differential effects of internal and external focus of attention. While, vision has not been found to mediate performance advantages associated with an external focus, to date, studies examining this relationship have not considered the relations of attentional focus, visual attention and inattentional blindness. In the present study, we are interested in examining the effects of different attentional focus instructions and visual attention on inattentional blindness. We hypothesize that external focus of attention could be more beneficial for performance and affect the use of visual attention and consequently decrease inattentional blindness.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • CEP - hlavní obor

    AN - Psychologie

  • CEP - vedlejší obor

  • CEP - další vedlejší obor

  • OECD FORD - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Odložená závěrečná zpráva je extrémně stručná. Výzkumná data byla dle dostupných informací shromážděna a vyhodnocena. Deklarovaný plán publikačních aktivit nebyl splněn, žádná z uplatňovaných publikací nemohla být uznána (odklon od původně avizované cílové skupiny respondentů nebo nenaplnění znaků druhu výsledku).

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2016

  • Ukončení řešení

    25. 4. 2019

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    17. 3. 2017

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP20-GA0-GJ-U/02:2

  • Datum dodání záznamu

    8. 9. 2020

Finance

  • Celkové uznané náklady

    1 628 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    1 628 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

1 628 tis. Kč

Statní podpora

1 628 tis. Kč

100%


Poskytovatel

Grantová agentura České republiky

CEP

AN - Psychologie

Doba řešení

01. 01. 2016 - 25. 04. 2019