Studium vývinu dětského chápání emocí a reprezentace mysli u jiných
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Postdoktorandské granty
Veřejná soutěž
Postdoktorandské granty 9 (SGA02009GA1PD)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
406/09/P305
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Tracing the development of children´s understanding of others´emotions and mental states
Anotace anglicky
To explain and predict others' behaviour, children gradually come to an understanding that people have private minds, consisting of desires, emotions, beliefs, and intentions. Yet, recent neuro-scientific studies dissociate human ability to understand the mental from the emotional states of others claiming that understanding emotions develops earlier in ontogeny and follows a different developmental path than the ability to represent others' minds. To provide behavioral data in support of this hypothesis, the proposed study will examine the development of 5-, 7- and 9-year-olds' social-cognitive skills (understanding meaning, belief, intention, attitude) and their empathizing skills (understanding emotions). Controlling for language competence, the study will map a trajectory of children's development of mentalizing and empathizing skills. Since the data will be gathered in Czech in a way to be directly comparable to a set of existing data from English speakers, subsequent cross-linguistic analyses will identify the role of language and culture in interpreting the minds of others.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AI - Jazykověda
CEP - další vedlejší obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50404 - Anthropology, ethnology<br>60102 - Archaeology<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Řešení projektu proběhlo podle plánu jak z hlediska odborného tak i z hlediska čerpání finančních prostředků.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2009
Ukončení řešení
31. 12. 2011
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 4. 2011
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP12-GA0-GP-U/03:3
Datum dodání záznamu
2. 5. 2016
Finance
Celkové uznané náklady
1 772 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 772 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč