Jezuitské školské hry z českých zemí určené gramatikálním třídám
Cíle projektu
Jezuitské školské divadlo mělo pro české země v 17. a 18. století velký význam. Jezuité zde v tomto období měli téměř monopol na středoškolské vzdělání, a protože divadlo tvořilo nedílnou součást jejich školského systému, utvářely si tisíce studentů svou první představu o divadle právě na jejich gymnáziích. Až do vzniku prvních stálých veřejných divadel počátkem 18. století také školská představení představovala jediné veřejně přístupné divadlo, provozované pravidelně na stejném místě. České země disponují unikátním materiálem více než 200 kompletních textů her. Tento typ her, tj. běžná školská produkce, se v zahraničí téměř nedochoval, a proto je jen minimálně zachycen v odborné literatuře. Cílem navrhovatelky je prozkoumat hry určené tzv. gramatikálním třídám z hlediska námětu, zmapovat nejčastější tematické okruhy školského repertoáru a srovnat jejich zpracování v různých hrách i v jiných dobových literárních žánrech. Vybrané hry budou také zpřístupněny prostřednictvím kritické edice a překladu do češtiny.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Postdoktorandské granty
Veřejná soutěž
Postdoktorandské granty 12 (SGA02012GA1PD)
Hlavní účastníci
Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P406-12-P823
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Jesuit school plays from Czech lands written for Grammar classes
Anotace anglicky
In 17th and 18th century, the Jesuit theatre played an important role in the Czech lands, providing the first theatre experience to thousands of students.Moreover, it can be said, that until the opening of the first public theatres in the beginning of the 18th century, Jesuit productions fulfilled their function. Sources available from the Czech lands offer a unique material - more than 200 complete texts of plays. Plays of this type, the "one-off" productions, were rarely published by print and as far as we know, have not survived abroad apart from a few exceptions. So, this type of literary production is rarely considered in specialized publications.The goal of the project is a detailed study of the plays intended for Grammar classes from the point of view of its themes, which will map types of subjects treated in the Jesuit school plays and compare variants of the same theme in different plays as well as in other literary genres. The commented edition of selected plays, including their Czech translation, will be a part of a final monograph.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50801 - Journalism
50802 - Media and socio-cultural communication
60204 - General literature studies
60205 - Literary theory
60206 - Specific literatures
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Odborný přínos projektu je významný a jeho výsledky mohou být aplikovány ve výuce historických a literárněvědných oborů. Předložené výstupy jsou adekvátní.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2012
Ukončení řešení
24. 11. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-GA0-GP-U/01:1
Datum dodání záznamu
30. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
1 290 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 290 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
1 290 tis. Kč
Statní podpora
1 290 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
Doba řešení
01. 01. 2012 - 24. 11. 2016