Analýza, modelování a řízení časoprostorových koncentračních profilů v katalyzátorech pro redukci oxidů dusíku (deNOx) v automobilových výfukových plynech
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
KONTAKT II
Veřejná soutěž
KONTAKT II 2 (SMSM2012LH2)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
MSMT-6805/2013-311
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Analysis, Modeling and Control of Spatiotemporal Concentration Patterns in Nitrogen Oxide Reduction (deNOx) Catalysts for Automotive Exhaust Gas Aftertreatment
Anotace anglicky
The project is focused on the study of concentration profiles in catalytic monolith converters for abatement of nitrogen oxides (NOx) from automotive exhaust gases. Both main deNOx technologies - NOx storage and reduction (NSRC aka LNT), and NH3 selective catalytic reduction (NH3-SCR) - need to be operated in a well controlled way to achieve high conversion and to avoid a slip of undesired by-products (N2O, NH3). The project aim is (i) to measure and analyse dynamic evolution of internal concentration profiles along the monolith channel, (ii) to develop chemically and physically based mathematical models that can be used for prediction of the observed dynamic behavior, and (iii) to propose control strategies leading to high NOx reduction conversion andselectivity. The results will be published in reviewed scientific journals and publications aimed on the industry (Society of Automotive Engineers, SAE). The topic is highly actual and relevant to the automotive industry and air pollution control.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
CEP - vedlejší obor
DI - Znečištění a kontrola vzduchu
CEP - další vedlejší obor
CA - Anorganická chemie
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
10402 - Inorganic and nuclear chemistry<br>10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)<br>20401 - Chemical engineering (plants, products)<br>20402 - Chemical process engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Byla dokončena formulace globálního reakčního mechanismu a vývoj matematického modelu pro předpověď konverze a selektivity redukce oxidů dusíku během regenerace automobilového katalyzátoru s adsorpcí NOx. Byla navržena vhodná strategie pro řízení provoz?
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2012
Ukončení řešení
31. 12. 2014
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
6. 3. 2014
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP15-MSM-LH-U/01:1
Datum dodání záznamu
2. 7. 2015
Finance
Celkové uznané náklady
1 812 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 812 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč