Zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy BETA
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Druh soutěže
VZ - Veřejná zakázka
Číslo smlouvy
201402020
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Improvement of road self-explaining performance through horizontal alignment optimization
Anotace anglicky
Consistent road horizontal alignment is one of novel approaches to safe road design, however currently it is rather a virtual concept. In order to be able to apply in in practice, the amount of consistency needs to be quantified - this is the objective of the proposed project. The project will develop the backround tools which are necessary for practiacl realization of consistent road concept. It will contribute to road safety improvement through reducing the speed and socio-economical losses. In the project position and inertial data of large vehicle fleet from the whole Czech Republic will be used in order to develop a national speed model. It will be used to identify which road sections are acceptable in terms of consistent driving and which are not. This identification enables, among others, to focus road safety treatments only on unsafe curves. Compared to costly road section treatments, such local treatment will be more cost-effective. The project objectives will be reached through several partial objectives in the following project parts: Part 1: Data collection, methodology preparation (08-12/2014) - data collection, preparation for analysis, preparation of analysis methodology. Part 2 - Data analysis, identification of critical spots (01-07/2015) - segmentation of road network, assignment of road accident data, evaluation of consistency, identification of critical spots. Part 3 - Preparation of guidelines (08-12/2015) - summarization of methodology, preparation of guidelines Part 4 - Finalization of final outputs (01-07/2016) - development of web map portal and specialized map, finalization of guidelines and review, certification of guidelines.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
AP - Městské, oblastní a dopravní plánování
CEP - vedlejší obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20104 - Transport engineering<br>50702 - Urban studies (planning and development)<br>50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Komise doporučuje administrativní uzavření projektu.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 8. 2014
Ukončení řešení
31. 7. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 2. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-TA0-TB-U/03:1
Datum dodání záznamu
4. 9. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
1 811 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 811 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč