Výzkum insolvenční praxe v ČR s cílem vytvořit návrhy změn legislativy, které by umožnily zvýšení výnosů z insolvenčních řízení pro věřitele a tím by napomohly zvýšení konkurenceschopnosti české ekonomiky.
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného společenskovědního výzkumu a experimentálního vývoje OMEGA
Veřejná soutěž
OMEGA 2 (STA02014O0004)
Hlavní účastníci
Vysoká škola ekonomická v Praze / Fakulta podnikohospodářská
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2013TD020190
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Research of insolvency practice in the CR, with the aim of producing proposals for legislative changes that would enable an increase in creditors’ yields, which would contribute towards increasing the competitive ability of the Czech economy.
Anotace anglicky
The aim of the project is, first and foremost, to present legislative proposals that shall contain measures forcing debtors to enter into formally admitted bankruptcy at a time when their businesses still possess sufficient assets that would enable creditors to gain higher fulfilment from insolvency proceedings. These proposals shall be directed towards amendments of the Insolvency Act and connected provisions – in this context, especially in the issue of sophisticated methods in risk development and incidental decline in the financial condition of debtors (termed over indebtedness in the legislation). There also exists the possibility to work with a criminal legal solution of the problem, i.e. to criminalise more consistently than is the case at present certain customary procedures in the conduct of debtors, whose businesses consequently become insolvent, whereas they subsequently have no suitable assets with which to satisfy creditors. Creditors will thereby be encouraged to monitor the development of their debtors in a more sophisticated manner, even at the cost of higher expenses. Given the increased probability of attaining yields from insolvency proceedings, this shall strengthen the interest of creditors in improved monitoring of their debtors and, as the case may be, reacting when a debtor finds that its performance has fundamentally decreased. The above-mentioned proposals shall be presented to the Ministry of Justice of the Czech Republic and negotiated in the Parliament and Senate of the Parliament of the CR. In the context of the project, a model of financial fragility in relation to debtors-physical persons shall be further developed in view of the changing external economic environment. The model shall follow up on the solutions and results of project TD010093.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
AH - Ekonomie
CEP - vedlejší obor
AG - Právní vědy
CEP - další vedlejší obor
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
10103 - Statistics and probability<br>50201 - Economic Theory<br>50202 - Applied Economics, Econometrics<br>50203 - Industrial relations<br>50204 - Business and management<br>50205 - Accounting<br>50206 - Finance<br>50501 - Law<br>50502 - Criminology, penology
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Výstupy a výsledky byly dosaženy v souladu se Smlouvou/Rozhodnutím o poskytnutí účelové podpory, popř. platného Dodatku k této Smlouvě.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2014
Ukončení řešení
31. 12. 2015
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP16-TA0-TD-U/02:2
Datum dodání záznamu
12. 7. 2019
Finance
Celkové uznané náklady
3 000 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 000 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
1 000 tis. Kč