Výzkum a vývoj unifikované řady velkokapacitních elektrobusů
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON
Veřejná soutěž
EPSILON 1 (STA02015TH)
Hlavní účastníci
SOR Libchavy spol. s r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2015TH01021172
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Research and development of the unified series of large-capacity electric buses.
Anotace anglicky
Research and development of energy-saving solutions in the field of urban public transport is oriented the introduction of the electric buses, which are like the trolley locally emission-free vehicles. The result then the energy costs per 1 km, only 30% and reduce emissions in cities. The aim of the project is to develop and build a prototypes of high capacity electric buses to replace their transmission capabilities of existing diesel buses 12 and 18 m. The project will target the maximum relief body weight through the use of high-strength and unconventional materials. Furthermore, by optimizing the size of the traction batteries follow-up of type of charging infrastructure and rapid frequency during working shift, or using a suitable range extender.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - vedlejší obor
JT - Pohon, motory a paliva
CEP - další vedlejší obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20104 - Transport engineering<br>20201 - Electrical and electronic engineering<br>20301 - Mechanical engineering<br>20704 - Energy and fuels
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Řešitelský kolektiv (příjemce i další účastníci projektu) vyvíjel potřebné úsilí, aby splnil plánované zadání v plném rozsahu. Z objektivních důvodů (nulová tržní poptávka po kloubové verzi elektrobusu) však nepřistoupil ke stavbě prototypu kloubového vozidla, přestože po technické stránce disponuje dokonce více alternativami řešení. Jednu z těchto alternativ využil při stavbě prototypu vozidla s elektro-výzbrojí pro kloubový trolejbus. Prototyp sólového elektrobusu ENS 12 byl již homologován a připraven na základě nově vzniklé poptávky do sériové výroby již v roce 2018. Realizovaná produkce 43 ks v roce 2018 představuje výrobu v objemu cca 560 mil. Kč s podílem exportu 43 %. O vysoké efektivitě projektu svědčí to, že vložené finanční prostředky do projektu se vrátily v průběhu 1. roku výroby a prodeje elektrobusů ENS 12.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2015
Ukončení řešení
31. 12. 2018
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2018
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP19-TA0-TH-U/15:1
Datum dodání záznamu
6. 3. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
36 719 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
18 449 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
18 270 tis. Kč