Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
TH02010111

Zvýšení užitných vlastností turbovrtulového motoru GE H75 modifikacemi nutnými pro použití v cvičném letounu schopném pokročilé akrobacie

Cíle projektu

Cílem řešení projektu je poloprovozem ověřený prototyp motoru zhotovený modifikací stávajícího motoru GE H75 pro provoz v cvičných letounech schopných pokročilé akrobacie s provozními násobky minimálně +7/-3,5 g ve vertikálním směru, +2/-2 g v podélném směru a +4/-3 g v příčném směru. Dalším cílem projektu je vypracování nové metody predikce životnosti na základě termomechanické únavy a nárůstu poškození a analýza úpravy provozního cyklu. Tato metoda bude použita pro zhodnocení možnosti přechodu ze systému plánované údržby na systém údržby podle stavu.

Klíčová slova

Turboprop engineacrobaticstrengthlife cyclematerial fatigue

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON

  • Veřejná soutěž

    EPSILON 2 (STA02017TH02)

  • Hlavní účastníci

    GE Aviation Czech s.r.o.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    2016TH02010111

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Improvement of GE H75 turboprop engine product quality by modifications required for utilization in training acrobatic aircraft

  • Anotace anglicky

    The outcome of the project is validated engine prototype made as modification of the current GE H75 turboprop engine for utilization in training acrobatic aircraft with g-loads minimally +7/-3,5 g in vertical axis, +2/-2 g in longitudinal axis and +4/-3 g in lateral axis. The further outcome is the analytic method creation for prediction of the life based on assesment of termomechanic fatique and damage progression and analysis on influence to its life cycle. This method will be used for evaluation of transfer from Planned maintenance system to Condition based maintenance system.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    VV - Experimentální vývoj

  • CEP - hlavní obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • CEP - vedlejší obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • CEP - další vedlejší obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    20301 - Mechanical engineering
    20304 - Aerospace engineering
    20306 - Audio engineering, reliability analysis
    20704 - Energy and fuels

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Cílem projektu bylo využití současného motoru v nové verzi umožňující zástavbu do akrobatických letounů, které jsou využitelné i jako součást vojenských výcvikových systémů, a to především z ekonomických důvodů. Snahou příjemce je zachování co největší shody mezi akrobatickým a standardním modelem motoru pro optimalizaci výroby, použití dokumentace a využití návaznosti pro certifikaci nového motoru. Tyto cíle byly splněny. Technicky se projekt týká komplexní úpravy motoru ve všech částech a systémech, které jsou akrobatickým provozem ovlivněny, zejména se jedná o olejovou soustavu. Projekt má jako hlavní plánovaný výstup prototyp motoru, který byl dosažen. Byly dosaženy i další plánované dílčí výsledky a výstupy tak jak bylo uvedeno ve Smlouvě. Závěrem oponentní komise upozorňuje na překlep oponenta 1. Oponent hodnotil projekt v textu celkově "A - Projekt uspěl s vynikajícími výsledky", avšak v posudku zatrhl zatržítko B - uspěl dle zadání.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 11. 2016

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2019

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    28. 2. 2019

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP20-TA0-TH-U/10:1

  • Datum dodání záznamu

    12. 5. 2021

Finance

  • Celkové uznané náklady

    25 337 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    14 811 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    10 526 tis. Kč

Uznané náklady

25 337 tis. Kč

Statní podpora

14 811 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

CEP

JT - Pohon, motory a paliva

Doba řešení

01. 11. 2016 - 31. 12. 2019