Zvýšení užitných vlastností turbovrtulového motoru GE H75 modifikacemi nutnými pro použití v cvičném letounu schopném pokročilé akrobacie
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON
Veřejná soutěž
EPSILON 2 (STA02017TH02)
Hlavní účastníci
GE Aviation Czech s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2016TH02010111
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Improvement of GE H75 turboprop engine product quality by modifications required for utilization in training acrobatic aircraft
Anotace anglicky
The outcome of the project is validated engine prototype made as modification of the current GE H75 turboprop engine for utilization in training acrobatic aircraft with g-loads minimally +7/-3,5 g in vertical axis, +2/-2 g in longitudinal axis and +4/-3 g in lateral axis. The further outcome is the analytic method creation for prediction of the life based on assesment of termomechanic fatique and damage progression and analysis on influence to its life cycle. This method will be used for evaluation of transfer from Planned maintenance system to Condition based maintenance system.
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
CEP - hlavní obor
JT - Pohon, motory a paliva
CEP - vedlejší obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - další vedlejší obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20301 - Mechanical engineering<br>20304 - Aerospace engineering<br>20306 - Audio engineering, reliability analysis<br>20704 - Energy and fuels
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Cílem projektu bylo využití současného motoru v nové verzi umožňující zástavbu do akrobatických letounů, které jsou využitelné i jako součást vojenských výcvikových systémů, a to především z ekonomických důvodů. Snahou příjemce je zachování co největší shody mezi akrobatickým a standardním modelem motoru pro optimalizaci výroby, použití dokumentace a využití návaznosti pro certifikaci nového motoru. Tyto cíle byly splněny. Technicky se projekt týká komplexní úpravy motoru ve všech částech a systémech, které jsou akrobatickým provozem ovlivněny, zejména se jedná o olejovou soustavu. Projekt má jako hlavní plánovaný výstup prototyp motoru, který byl dosažen. Byly dosaženy i další plánované dílčí výsledky a výstupy tak jak bylo uvedeno ve Smlouvě. Závěrem oponentní komise upozorňuje na překlep oponenta 1. Oponent hodnotil projekt v textu celkově "A - Projekt uspěl s vynikajícími výsledky", avšak v posudku zatrhl zatržítko B - uspěl dle zadání.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 11. 2016
Ukončení řešení
31. 12. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP20-TA0-TH-U/10:1
Datum dodání záznamu
12. 5. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
25 337 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
14 811 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
10 526 tis. Kč