Způsob a mobilní zařízení pro odstraňování námrazy z trolejí v městské tramvajové a trolejbusové trakci
Cíle projektu
Projekt řeší vývoj metody a zařízení pro odstraňování námrazy na trolejích v městské elektrické trakci. Bude zaměřen na aktivní elektromechanické, hydraulické, pneumatické a mechanické principy tak, aby byly nahrazeny stávající chemické a tepelné způsoby odmrazování. Vývoj bude zaměřen na využití mechanických více směrových vibrací. Zařízení bude ověřeno na dvouvodičové trolejbusové a jednovodičové tramvajové trakci na vytipovaných trolejbusech a tramvajích. Jednotlivé metody budou testovány v depech na zkušebních úsecích vedení, na kterých bude také simulována tvorba a měřena tloušťka námrazy. Dílčí simulace proběhnou v klimatických komorách. Součástí řešení bude také vytipovávání kritických úseků tratí s velkou pravděpodobností tvorby námrazy, pro které bude zpřesňována předpověď.
Klíčová slova
Tram and trolleybus transportice formation on trolley wirestechnology of de-icingmobile appliance of de-icing
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON
Veřejná soutěž
EPSILON 2 (STA02017TH02)
Hlavní účastníci
Technická univerzita v Liberci / Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2016TH02020252
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Technology of de-icing and mobile antiicer for tram and trolleybus trolley wires in city transport
Anotace anglicky
Project addresses RaD of methods and devices for removal of icing on urban trolley traction. It will focus on active electromechanical, hydraulic, pneumatic and mechanical principles in order to replace existing chemical and thermal methods for de-icing. The development will be focused on the use of mechanical multi-directional vibrations. The devices will be tested on the two-wire trolleybus and single-wire tram traction at selected trolleybuses and trams. The methods will be tested in depots on test sections of the lines on which a formation of ice will be simulated and its thickness measured. Simulations will take place in climatic chambers. Part of solution will also be selection of critical line segments with greater likelihood of icing for which more accurate prognosis will be made.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - vedlejší obor
JE - Nejaderná energetika, spotřeba a užití energie
CEP - další vedlejší obor
JQ - Strojní zařízení a nástroje
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20104 - Transport engineering
20302 - Applied mechanics
20704 - Energy and fuels
20705 - Remote sensing
20706 - Marine engineering, sea vessels
20707 - Ocean engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Jedná se o předběžné údaje, neproběhlo Závěrečné oponentní řízení.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
30. 6. 2020
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2020
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP21-TA0-TH-U/02:1
Datum dodání záznamu
30. 6. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
9 872 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 885 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
3 987 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
9 872 tis. Kč
Statní podpora
5 885 tis. Kč
59%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
CEP
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
Doba řešení
01. 01. 2017 - 30. 06. 2020